Hverdagsmad..

Posted: 3. juni 2013 in Mad
Tags: , , ,

Nogle gange skal det gå hurtigt og derfor har vi vel alle nogle retter, som sidder på rygraden og ikke kræver den store aktivitet.
Jeg har ofte mange af de samme ting på bloggen, som jeg ikke nødvendigvis har lagt opskrifter ud på.
Nogle tingene er så små opskrifter, at jeg ikke synes jeg vil have det i et indlæg, eller også har jeg tænkt at folk godt selv kan.
Men der er muligvis nogen der ville kunne bruge, mine hverdagsretter til noget.

Koteletter: Vi får rigtig ofte koteletter og det er altid nakkekoteletter, hvis jeg kan komme til det. De har en meget bedre smag og bliver mere saftige. De har også en fedtmarmorering, som absolut er lækker.
Vi laver dem altid på samme måde, med mindre de er købt marineret.
I Tiger-butikken kan man købe en hvidløgspeber med urter, som jeg absolut kan anbefale. Jeg drysser koteletterne med det og salt, og steger dem 2-3 minutter ved højeste varme. Det handler om at få en stegeskorpe, uden at de bliver overtilberedt. Svinekød skal altså ikke steges helt tørt.

Dip: Vi får sovs, det gør vi. Det er bare oftest kold sovs, eller dip. Det handler om, at jeg bare gerne vil have et eller andet til min aftensmad. Vores dip bruger jeg både til min salat og mine kartofler, og derfor er det vigtigt at det passer til begge dele.
Jeg har en som er min favorit, som bruges til alt.
I en skål presser jeg et fed hvidløg. Tilsæt 2 dl creme fraiche/skyr/fromage frais eller hvad du nu synes. Tilsæt ½ tsk paprika, lidt salt og 1 tsk ketchup. Smag det til efter dine smagsløg. Dette er desuden en glimrende dressing, hvis det røres lind med vand eller mælk.

Ovnkartofler: Vi får ofte ovnkartofler og selvom det ikke er samme slags hver gang, så har jeg en favorit. Om jeg kalder dem kartoffelcroutoner eller ovnkartofler handler faktisk kun om størrelsen. Kartoffelcroutoner kom af, at jeg elsker Cæsar Salad, men jeg er ikke så glad for alle de kalorier der er i brødcroutoner. Så mine kartoffelcroutoner er små ovnkartofler.
Kartoflerne skrælles eller skrubbes og skæres i den størrelse du vil. Hvis det er nye, små kartofler, så har jeg dem ofte hele. Du kan forberede kartoflerne et par timer før du skal spise og hælde kartoffelstykkerne i en skål og dække dem med koldt vand. På denne måde får du også skyllet noget stivelse ud. Når du er klar hældes vandet fra og kartoflerne tørres evt i et viskestykke.
Put kartoflerne i en frysepose og tilsæt lidt olie og krydderier. Min favorit er ca. 1-2 spsk olie, 1 spsk hvidløgspeber med urter, 1 spsk rosmarin og et godt drys salt. Pres luften ud af posen og luk den. Fordel krydderierne og olien på kartoffelstykkerne, ved at ælte posen lidt. Dette kan du evt. lægge i køleskabet i en time eller to, så de er klar til at ryge i ovnen.
Jeg plejer at bruge en bageplade med bagepapir, men du kan også bruge et fad.
Fordel kartoflerne på pladen og sæt dem i en ovn, evt. forvarmet. Ovne er forskellige, men jeg plejer at give dem 30-40 minutter ved 250 grader og jeg sætter dem i en kold ovn. Kartoffelcroutoner skal kun have ca. 20 minutter.

Skriv et svar

