Kærnemælksboller

Posted: 31. maj 2013 in Mad
Tags: , , , ,

Til jer der ikke ved det, så er jeg på Instagram. Jeg bruger det hver eneste dag og du kan finde mig under Studielivet.
I den forbindelse så fik jeg et spørgsmål fra Marie, om opskriften på mine kærnemælksboller.
Opskriften kom sig af, at jeg havde lavet koldskål og stod tilbage med ca. 4 dl kærnemælk. Da jeg ikke smider mad ud, så kom kærnemælken i en omgang boller.
Bollerne er enormt nemme at bage og kræver ikke så megen energi, hvilket passer mig fint i øjeblikket.

2013-05-29 19.17.20

Kærnemælksboller (8 store)
– 25 gram gær
– 4 dl kærnemælk
– 1 dl lunken vand
– ½ dl olie
– 3 dl fuldkornshvedemel
– Hvedemel med højt proteinindhold
– 1 tsk salt
– 1 spsk sukker
– 1 spsk honning
Rør gæren ud i det lunkne vand og tilsæt olie, salt, sukker og honning. Rør det godt igennem og tilsæt kærnemælken.
Tilsæt fuldkornshvedemelet og rør det godt sammen. Tilsæt derefter hvedemel, til dejen har konsistens som fast havregrød. Rør godt i dejen (gerne 5-10 minutter) og sæt den derefter i køleskabet natten over.
Tag dejen ud 3 timer før du skal bruge den og lad den få stuetemperatur.
Hæld dejen ud på et meldækket bord og ælt den igennem. Det er nødvendigt at tilsætte mel, men forsøg at holde igen.
Form dejen til otte boller og sæt dem på en bageplade. Sæt pladen i ovnen ved ca. 40 grader og lad dem varmhæve i ca. 30-45 minutter.
Sæt derefter ovnen på varmluft og 250 grader. Hold øje med bollerne og tag dem ud når de er gyldne. Mine fik 15-20 minutter, men hold øje da din ovn muligvis er hurtigere.

Skriv et svar

