Æblemarmelade fra Sorgenfri Specialiteter…

Posted: 27. marts 2013 in Mad
Tags: , , ,

I weekenden eksperimenterede jeg med noget som jeg længe har haft i tankerne: Marmeladen fra Sorgenfri Specialiteter

Det var en klar succes og blev endnu bedre end jeg havde regnet med.
Der er dog ikke nogen egentlig opskrift, men mere en idé til hvad man kunne gøre med den lækre marmelade.

Æbletrekanter med gorgonzola og valnødder:
– 2 plader butterdej
– 4 store tsk Æblemarmelade med Calvados
– 2 tsk gorgonzola
– 4 tsk hakkede valnødder
– smør eller æg til pensling

2013-03-24 14.26.06

Skær butterdejspladerne over, så du har fire stykker. Put marmelade, gorgonzola og valnødder ovenpå den ene halvden og fold den sammen.

2013-03-24 14.29.16

Luk kanten godt til og pensel med smør eller pisket æg.

2013-03-24 14.56.22

Bag ved 200 grader indtil de er gyldne.

Jeg synes virkelig at de er lækre og det er helt klart noget der skal laves igen. Hvis du ikke er vild med gorgonzola, så prøv uden. Den let bitre smag fra valnødderne, den søde smag fra marmeladen og det lille spark fra Calvados, er super godt sammen.

Jeg har efterfølgene brugt marmeladen da vi fik hamburgerryg med grønlangkål.

2013-03-25 19.24.28

Jeg laver nemlig altid en form for glasering ovenpå, som denne gang bestod af æblemarmeladen, muscovadosukker, sennep og en smule rasp. Det var super godt og æblemarmeladen var genial til.

Kommentarer
  1. […] men ikke desto mindre, så kommer her endnu en opskift. Efter at jeg havde lavet de lækre æbletrekanter havde jeg stadig, et halvt glas af æblemarmeladen tilbage. Æble og svinekød er jo et match made […]

Skriv et svar

