Om at skrive madplan…

Posted: 25. marts 2013 in Mad
Tags: ,

Jeg har fået et spørgsmål herinde fra Anna, omkring det at skrive madplan, i forbindelse med et indlæg jeg har skrevet omkring indkøb og madspild. Du kan finde indlægget og Annas kommentar her.

Anna spørger om hvordan jeg planlægger mine indkøb og får lavet en madplan og det er et rigtig godt spørgsmål.
Det er desværre min erfaring at rigtig mange der begynder på at lave madplan, hurtigt stopper igen. Det er ofte fordi det tager for lang tid, er for bøvlet eller at de ender med at skulle købe ind 3-4 forskellige steder.

Det skal ikke være bøvlet, det skal være hurtigt og give mere tid i hverdagene. Ved at lave madplan, slipper du for at købe ind hver dag og du sparer penge.

Jeg laver altid madplan i weekenden og køber så ind søndag eller mandag.
Jeg bruger hjemmesiden MinReklame, som også findes som app. Jeg har downloaded app’en til min mobil og tablet, så jeg slipper for at få 5 kilo reklamer og ugeaviser hver uge.
Sig nej tak til reklamer og få den app istedet. Det er hurtigt og nemt.

MinReklameUdklip fra MinReklames hjemmeside. Jeg får intet for at anmelde MinReklame, men jeg synes bare at det er en rigtig fin hjemmeside.

Jeg starter ud med at se hvad jeg har i min fryser, køleskabet og i køkkenskabe. Har jeg noget der skal bruges eller er der noget jeg har lyst til. Find din blok frem, skriv ned hvad du har og brug det som udgangspunkt.
Hvis jeg har noget mad i fryseren som allerede er lavet og som dermed er hurtig aftensmad, skriver jeg det på enten tirsdag eller torsdag, da jeg de to dage træner fast.
IMAG0601

Her er et udklip af min madplan for denne uge. Jeg havde en røget hamburgerryg i fryseren, samt koteletter og oksekød, så der skulle ikke købes kød. Og det blev så mit udgangspunkt.

Jeg anbefaler ikke at man handler en masse forskellige steder. Igår kørte vi i Lidl og det var det eneste sted vi var.
Jeg tog min tablet frem lørdag aften, gennemgik alle reklamerne indenfor dagligvarer. Jeg finder ét eller to steder hvor der er gode tilbud og så skriver jeg min madplan ud fra det.
Jeg ville ønske at jeg har én måde at gøre det på, men nogle uger går vi 100% ud fra hvad vi har og andre gange er der så mange gode tilbud i en avis, at vi køber ind efter det.

Man får hurtigt en vane og en måde man spiser på, men jeg har lavet en lille tjekliste over min fremgangsmåde, så jeg husker det hele og dermed kun skal købe ind én gang.

– Hvad har jeg som skal bruges?
– Hvad har jeg/kæresten lyst til?
– Hvad er i sæson? Fx rodfrugter, salat m.m.
– Hvad mangler vi af “faste indkøb”? Fx. toiletpapir, tandpasta osv.

Jeg ved at vi hver uge skal have:
– Gær og æg
– Mælk, hytteost, skæreost og creme fraiche
– Salat, agurk, tomat, gulerødder, sæsongrønt og kartofler
– Pålæg og kød
– Muligvis mel, sukker og havregryn

Det der skal købes er derfor det kød jeg har lyst til og hvis der er noget specielt tilbehør. Husk at følg dit budget og hvis det fx er 1000,- i måneden, så kunne du måske bruge den gennemgang jeg har lavet her.

 

 

 

 

Skriv et svar

