Mad i denne uge..

Posted: 5. oktober 2012 in Mad
Tags: , ,

Jeg har virkelig fået skrevet i denne uge og af jer der følger med i min specialeskrivning, så kan jeg sige at jeg regner med at begynde at rette om ca. to uger.. Uhh hvor er det tæt på efterhånden.
Nå men når jeg nu har gået hjemme kunne man jo tænke at jeg har haft goooooood tid til, at lave en masse mad. Men onsdag var jeg faktisk først hjemme og klar til at lave mad kl 20. Og jeg begynder altså ikke lave flæskesteg klokken 20 om aftenen.
Nå men så måtte vi jo finde på noget andet, og kl 19.30 i Netto, er min hjerne altså lidt tom.

Men hvis man tænker på, at det var panikmad, lavet på 25-30 minutter, så synes jeg selv det blev ret godt.
Vi faldt over nogle små medaljoner til 18,- pr. pakke og da kæresten var meget sulten, så købte vi to. Pommes frites havde vi i fryseren (til kærestens pølsemiz med karryketchup og rå løg) og bønner har vi altid. Vi købte en bakke brune champignon og så var der faktisk mad.
Jeg kastede pommes frites i ovnen med det samme vi kom hjem og så tømte jeg indkøbsposer imens. Derefter krydrede jeg kødet, fandt en skål til bønner (de røg bare i microovnen) og ordnede champignon til sovs. Jeg lavede min go-to sovs. Den tager 5 minutter og er SÅ nem.

Verdens nemmeste sovs:
– 250 gram champignon eller svampe
– 1 løg
– 3 dl mælk (jeg bruger minimælk)
– 100 gram flødeost (jeg bruger en light, med enten natural eller med hvidløg/urter)
– Salt, peber, sukker og evt. kulør

Svits champignon og løg i et par minutter. Hvis du har stegt kød inden, så brug gerne den samme pande, da der er masser af smag efter kødet. Når champignonerne har smidt væske og er begyndt at riste på panden, så tilsættes mælk og flødeost. Lad osten smelte og koge i et minut. Smag til og tilsæt evt. kulør.

Således lavede jeg bøffer med pommes, champignonsovs og bønner på ½ time. Nemt!

Selvom vi ikke fik flæskesteg den dag, var maden nu glimrende alligevel. Og kæresten var glad og mæt, og er det egentlig ikke pointen med mad?
Nå men så fik vi flæskesteg igår istedet. Hedder det egentlig stadig flæskesteg når det er af svinekam?

Godt var det i hvert fald og hele lejligheden duftede af jul🙂
Selvom jeg lavede retten meget fedtfattig, så er det alligevel en fed omgang. Derfor blev jeg nødt til, at tænke på hvad jeg spiste i løbet af dagen, så jeg havde “kalorier nok”. Det lyder måske dumt for jer, men for mig giver det mening.
Derfor blev jeg nødt til at få en let frokost, som samtidig mættede og gav energi til min eftermiddagstræning. Nå men der kom disse små skønheder ud af det:

Det var min frokost torsdag. Eller noget af den. For når jeg arbejder hjemme, så spiser jeg faktisk tre gange. Derfor var det lækkert med disse små madmuffins, der var meget kalorielette og derfor kunne spises af flere omgange.

Madmuffins (7 stk)
– 40 gram mel
– 85 gram pølse i tern eller skinke (jeg brugte cocktailpølser fra Levevis)
– 150 gram hytteost (jeg brugte den med 4 forskellige slags løg)
– 1 æg
– 1½ æggehvide (1 bæger)
– Salt og peber

Vej mel af og tilsæt æg og æggehvide. Rør det godt sammen. Tilsæt salt og peber og hytteost. Rør det godt sammen og tilsæt pølser. Rør det sammen og fordel i muffinsforme. Jeg prøvede både at bage dem i papir og silikoneforme, og dem i silikone blev altså de bedste.
Bag dem i 25 minutter ved 200 grader og lad dem kølet af. De er gode i madpakken og nemme at tage med.

Skriv et svar

