Æblekage…

Posted: 5. oktober 2012 in Mad
Tags: , ,

Jeg var så heldig at få en stor portion æbler og derfor skulle der bages æblekage. Kæresten har været på kursus i to uger og jeg synes at han skulle have en kage med til hans kolleger.
Han sagde selv at den var fantastisk og roste den til skyerne.
Jeg fandt en opskrift inde på Foodfanatics side, som jeg ville lave. Jeg havde dog ikke så meget mandelmel, så jeg ændrede lidt i målene. Her er opskriften som jeg lavede den.

Æblekage (1 springform)
– 340 gram smør (jeg brugte ½ olie ½ smør)
– 340 gram sukker
– 4 æg
– 235 gram mel
– 70 gram mandelmel (jeg hakker bare mandler i en minihakker, da jeg godt kan lide lidt tekstur)
– 1 tsk bagepulver
– 6 æbler
– 6 spsk sukker
– 2 tsk kanel

Start med at tænde ovnen på 180 grader.  Skræl æblerne og skær dem i tern. Mine blev ca 1 x 1 cm. Tag en skål og bland de 6 spsk sukker og 2 spsk kanel. Tag halvdelen og hæld i en frysepose og put æbleternene i posen. Luk posen og ryst den lidt. Lad posen være imens du ordner dejen.
Hæld mel, mandelmel og bagepulver i en skål. Pisk sukker og smør sammen i en røreskål. Det skal piskes godt igennem og være helt hvidt. Jeg piskede i ca. 5-10 minutter.
Tilsæt æggene én af gangen og pisk godt imellem hvert æg. Når alle æggene er tilsat, hældes melblandingen i. Pisk kort, bare så melblandingen er rørt i. Tag en dejskraber og tilsæt æblerne. Der kommer lidt væske fra kanelsukkeret, men lad det endelig komme med. Rør æblerne i og fordel blandingen i en smurt springform.
Hæld resten af kanelsukkeret ovenpå toppen og bag kagen ved ca 180 grader i 1 time – 1½. Min kage tog ca. 1½ time, men tjek med en gaffel efter ca. 1 time.

Server som den er eller med fx creme fraiche.

Kommentarer
  1. […] ene var en æblekage med kanel, som jeg nok holder mig til fremover! Opskriften kan du finde lige her. Den anden kage fik jeg knipset et billede af. Det var en lagkage af almindelige sukkerbrødsbunde, […]

Skriv et svar

