Sidste og denne uge…

Posted: 1. oktober 2012 in Mad
Tags: , , ,

I fredags kom kæresten hjem og derfor skulle vi have noget godt. Jeg spiser ret mange grøntsager for tiden, så det var vigtigt, men udover det stod det frit for kæresten, at vælge hvad han ville have.

Vi fik en svinefilet, med ovnkartofler og grøntsager. Jeg havde planer om at lave min favorit, de cremede grøntsager, men kæresten ville gerne have noget der var mere “sovse”-agtigt, så der røg en dl ekstra mælk i, og 2 ekstra spsk flødeost. Mums! Jeg valgt forresten at bruge Buko Pikant Light og selv om den har en lav fedtprocent, så skiller det ikke.. Masser af smag i den skønne sovs og et lavt fedtindhold.. Win win..

Og er de ikke smukke?
Lørdag aften besøgte jeg mine forældre, der havde taget en håndfuld kantareller med hjem til mig. Jeg ELSKER kantareller og lige nu står de smukt og gratis i de danske skove.

Kantareller og andre svampe skal børstes, ikke skylles. Det tager tid, men det er det værd.
Jeg skyller dog champignoner, da jeg ikke synes at de suger vand på samme måde. Men hver sin smag.

Jeg ristede kantarellerne med lidt løg og champignon. Det fik et skud salt og peber, og en dl fløde.

Der blev tilsat et fed presset hvidløg og det hele blev kogt ind…
Og så er det rigtig skønt på et stykke ristet brød, men for at være helt ærligt, så spiste vi bare portionen de i køkkenet, med en ske.. Det lyder dumt, men det var ren luksus!

Resten af søndagen blev der bagt en æblekage til kærestens arbejde og så var der lidt ekstra dej til overs, så blev til skønne muffins. Vi tog et par stykker med ud til nogle venner og havde en skøn søndag..

I denne uge står den på skrivning – surprise!! Og så skal vi selvfølgelig have en noget dejlig mad. Ugens madplan ser således ud:

Mandag: Karbonader med stuvede grønærter og gulerødder
Tirsdag: Tomatsuppe med suppehorn
Onsdag: Frikadeller med stuvet hvidkål
Torsdag: Svinekam med rødkål, brun sovs og kartofler
Fredag: Rester
Lørdag: Rødvinsbraiseret oksesteg med hasselback-kartofler og salat (vi får besøg af et vennepar)
Søndag: Tex mex med hjemmelavede pandebrød og salsa

Jeg glæder mig til al mad i denne uge og det er helt klart inspireret af ugens vejr.. Efterår, here we come..

Skriv et svar

