Cremede grøntsager..

Posted: 28. september 2012 in Mad
Tags: , , , ,

Jeg har fået et spørgsmål herinde, på de cremede grøntsager.. De er super enkle at lave og de kan varieres efter dine smagsløg og hvilke grøntsager der er i sæson. For tiden laver jeg denne version, med og uden kød..

Cremede grøntsager (til én person som frokost)

150 gram champignon
– 100 gram grønne bønner
– 1 løg
– 1-2 fed hvidløg
– 1 håndfuld ærter
– ½-1 porre
– Evt kød (fx skinke, kylling, kalkun)
– 1 tsk chilipulver
– salt, peber og muligvis en tsk sukker
– 1 dl mælk
– 2-3 spsk flødeost (gerne med urter eller andet hvis du har lyst til det)

Rens grøntsagerne og snit dem. Hvis du bruger frosne bønner og ærter, kan disse enten koges et par minutter, eller de kan dampes i en microovn. Jeg vælger det sidste. Rist champignonerne i en pande og lad dem smide væske. Når de har gjort det, tilsættes løg og porre. Lad det stege et par minutter og tilsæt bønner og ærter. Rør grøntsagerne godt rundt og tilsæt chili, salt og peber. Lad det stege et minuts tid og tilsæt mælk. Lad dette koge lidt i panden og tilsæt flødeost. Rør det godt sammen så det skaber en slags sovs og smag til. Her kan du evt. tilsætte lidt sukker. Det skal ikke være sødt, men kan være med til at fremhæve de andre smage. Lad det koge ind og server evt med kød.

Hvis det skal være vegetarisk kan du smide en håndfuld udblødte kikærter i. Jeg får det enten til et stykke kød, eller også steger jeg kødet med i.

I min verden, er det her comfortfood, uden stivelse…

Kommentarer
  1. […] fik en svinefilet, med ovnkartofler og grøntsager. Jeg havde planer om at lave min favorit, de cremede grøntsager, men kæresten ville gerne have noget der var mere “sovse”-agtigt, så der røg en dl […]

  2. Xenia siger:

    Det lyder godt! Jeg tror faktisk jeg vil prøve det snart – dog med nogle andre grøntsager😉 Jeg prøver p.t. at undgå korn så vidt muligt, så jeg samler så meget inspiration til kornfri retter, som jeg kan😀

    • studielivet siger:

      Det smager virkelig også godt.. Jeg varierer det alt efter hvilke grøntsager jeg har lyst til og efter hvad der er i sæson.. Jeg holder mig også fra, at spise for meget kulhydrater, og så er det en super ret…

Skriv et svar

