At spise som studerende…

Posted: 14. september 2012 in Mad
Tags: , ,

Jeg har mange tanker, omkring det at spise billigt, men sundt. Jeg ønsker ikke at leve et liv, der udelukkende består af pasta, havregrød og frysepizza.
Men med det sagt, så ved jeg at der er rigtig mange, der lever på en sådan måde, og jeg synes det er forkert.
Ikke desto mindre, så synes jeg, at jeg trods min status som studerende, så spises der sundt og godt herhjemme.
Jeg har tre opskrifter til jer, eller faktisk 2,5 men det kommer vi tilbage til.

Første er på skønne hvidløgssnegle. Jeg introducerede dem igår, hvor de blev min morgenmad, delt og fyldt med ost og hamburgerryg. Og lækre er de. De var perfekte til den suppe vi fik, som jeg fandt inde hos Tante Sød.

Hvidløgssnegle med hvidløgs/rosmarinolie (25-30 stk.)

Snegle
25 gram gær
– 3,5 dl lunken vand
– 0,5 dl olie
– 1 dl yoghurt (eller hvad du nu har)
– 1 spsk salt
– 2 spsk sukker
– 1 spsk honning
– 100 gram revet ost (fx emmentaler el danbo)
– 50-100 gram revet parmasan eller Präst
– 100 gram klidmel
– 100 gram grahamsmel
– 350-450 gram hvedemel
__________________

Hvidløgsolie:
– 1 dl olie
– 3-5 fed hvidløg
– 2-3 tsk rosmarin

Start med at smuldre gæren ud i en skål og tilsæt det lunkne vand. Rør gæren ud og tilsæt olie, yoghurt, salt, sukker, honning og honning. Rør dette sammen og tilsæt klid og grahamsmel. Rør dette godt sammen og tilsæt hvedemel lidt efter lidt.
Ælt dejen godt igennem og lad den hæve, dækket med et viskestykke.
Du kan vælge at lade dejen hæve natten over i køleskabet og så lade den stå en time på køkkenbordet, inden du laver sneglene. Eller du kan lade dejen hæve en times tid på køkkenbordet. Imens laves hvidløgsolien, ved at hælde olie op i en skål og tilsæt presset hvidløg og rosmarin.
Når dejen er hævet, æltes den godt igennem. Del dejen i to og rul hver del ud på bordet. Fordel ca. halvdelen af olien på dejen og rul dejen. Skær den efterfølgende ud og fordel på en bageplade.

Fordel resten af olien over sneglene og lad dem efterhæve imens ovnen varmes. Hvis du har en hurtig ovn, så vent lidt med at varme dem op. Jeg ventede et kvarter, så de fik ca. 30 minutters efterhævning.
Varm ovnen op til 250 grader og bag sneglene i 15-20 minutter, til de er gyldne.

Vi nød nogle af sneglene til aftenens tomatsuppe, min bror og svigerinde fik 8 med hjem og 8 røg i fryseren. Og de er glimrende, når de optøes og lunes.
Jeg lod også et par stykker blive oppe og nød en to til dagens frokost, som var tomatsuppe igen.

Jeg tilsatte lidt majs, og det var glimrende. Det gav en god sødme, og helt ærligt, så skulle de bruges og jeg HADER at smide mad ud.
Om aftenen vidste vi ikke hvad vi skulle have at spise, da der var blevet rykket rundt på madplanen. Derfor endte med denne lækkerbisken:

Frisk pasta med kødsovs. Så simpelt og SÅ godt.
Det er så den halve opskrift, for egentlig er det ikke en opskrift.
Det er blot oksekød, resten af vores grøntsagsskuffe, en rest piskefløde og så resten af tomatsuppen.
Således fik vi brugt alle resterne og det smagte super godt!

Og så til den sidste opskrift, som er oksekødsfrikadeller. Det er egentlig heller ikke så meget en opskrift, men de blev så gode, at jeg bliver nødt til at dele dem med jer.
For et stykke tid siden var jeg jo så heldig, at få lov at prøve nogle produkter fra Sorgenfri Specialiteter og i den forbindelse fik jeg også en bruschetta mix, som blev brugt til både frikadellerne og aftenens kartofler.

Oksekødsfrikadeller
3oo gram hakket oksekød
– 1 æg
– hvedemel
– salt og peber
– 3 spsk bruschetta mix
– 3 spsk vand
– olivenolie

Først rørte jeg en “tomatpesto”, ved at røre vand og bruschetta mix sammen og tilsætte olie, til det havde den rette konsistens.
Dette lod jeg trække i en time.
Det hakkede oksekød røres sammen med ægget og halvdelen af “tomatpestoen” tilsættes. Derefter tilsættes mel til det hænger sammen. Tilsæt salt og peber.

Frikadellerne steges og serveres med fx. salat og kartofler.
Jeg brugte resten af “tomatpestoen” til ovnkartoflerne og det smagte rigtig godt.

Og så vil jeg da gerne lige nævne, at de var rigtig gode kolde, dagen efter…

Kommentarer
  1. […] videre. Oprindeligt prøvede vi at følge opskriften på bagsiden, som jeg brugte da jeg lavede oksekødsfrikadeller, men efterfølgende har vi prøvet at bruge det som “almindeligt” krydderi, til fx […]

Skriv et svar

