Ovnstegt kylling med spidskål, æbler og rodfrugtmos

Posted: 3. september 2012 in Uncategorized

For et par uger siden havde vi besøg af min svigerinde, til aftensmad, og i den forbindelse synes jeg vi skulle have noget godt.
Men som studerende har man jo ikke råd til, at holde de helt store festmiddagen. Hvis man tænker kreativt og bruger de råvarer der på tilbud og i sæson, kan du dog komme ret langt.
I den forbindelse købte jeg ind, til en omgang god mad. Jeg ved at de bl.a. har tilbud på en fersk kylling i Netto i denne uge, til 35,- og det er jo et godt sted at starte.
Vi endte med at få grøntsager og kylling i fad, rodfrugtmos og en skøøøøøn sauce. Prøv det!

Kylling med spidskål, æbler og rodfrugtmos
– 1 kylling (gerne fersk, men en frossen, optøet kan bruges)
– 1 spidskål
– 2-3 æbler
– 1 rødløg + 1 almindeligt (evt. to af samme slags)
– 5-6 dl hønsebouillon (2 til grønt og 3-4 til kylling)
– 3 dl hvidvin (½ til grønt og 2,5 til kylling)
– Lidt smør til kyllingen (ikke nødvendigt)
– 2,5 dl fløde
– 1 dl mælk
– Jævning (jeg bruger marizena rørt op i vand)
– Salt og peber

Rodfrugtmos:
– 2 kilo kartofler (brug flere end du regner med – denne portion er til 6 personer)
– 500 gram gulerødder
– ½ knoldselleri
– ½-1 dl mælk
– 1 spsk smør
– Salt og hvid peber

Start med at snitte spidskål og fordel det i fad. Skær æblerne i stykker og fordel 2/3 dele af æblerne ovenpå kålen. Skær løg i halve og derefter i skiver, og fordel på æble og kål. Tilsæt salt og peber og hæld hvidvin og bouillon over.

Skær løg ud, og put dem i et dybt fad. Fordel resten af æblerne ovenpå løgene og læg derefter kyllingen ovenpå dette, med brystet nedad.
Kyllingen krydres med salt og peber.

Tilsæt hvidvin og bouillon. Forvarm ovnen til 250 grader. Sæt kyllingen ind og giv den 15 minutter. Skru derefter ned til 180 grader. Når kyllingen har fået en halv time, vendes den om og kålfadet sættes ind i ovnen, på en plade under kyllingen, da den ikke behøver blive sprød i overfladen.
Imens forberedes rodfrugterne. Skræl kartoflerne og skær dem i stykker. Ligeledes skrælles gulerødder og knoldsellerien får skåret “skrællen” af. Jeg valgte at rive selleri og gulerødder. Sæt rodfrugterne over.

Efter endnu en halv time vendes kyllingen endnu engang og væsken i fadet hældes over i en gryde.
Væsken varmes igennem i gryden, imens rodfrugterne koger.
Hæld fløde og mælk i væsken og lad det koge i et par minutter. Jævn saucen og smag til med salt og peber.
Når rodfrugterne er færdige (ca. 30 minutter) hældes vandet fra, mælk og smør tilsættes og mosen piskes. Smag til med salt og peber.
Giv evt. kyllingen lidt grill for at skindet bliver sprødt, imens du ordner mosen.
Tag kyllingen ud og læg den på et skærebræt. Tag kålfadet ud og skær kyllingen ud.

Server kyllingen med spidskål, rodfrugtmos og den skønne sauce.
Dette var en skøn middag og der var til 6 mennesker (vi fik rester dagen efter).
Jeg kom af med ca. 20,- for grøntsagerne. Spidskål kostede 5,-, løg har vi altid og æblerne kostede ca. 5,-. De sidste 10,- er hvad jeg ca. gav for selleri og gulerødder (16,- for det hele, men jeg brugte ikke det hele)
Jeg gav ca. 50,- for kyllingen. Jeg kom af med ca.  20,- for sauce, da jeg købte ½ liter fløde (15,-) og kun brugte halvdelen, men hvidvin var bare en billig en, som jeg også har brugt til pastaretter og risotto siden hen. Til sidst købte jeg en stor pose kartofler og derfor ca. 10,- for  resten af mosen. Det er mad for kun 100,- til 6 mennesker. Det er da ret billig og hvis jeg selv skal sige det, lækker mad for studerende.

Kommentarer
  1. stephanie siger:

    Hej, jeg har lige forsøgt mig med din ‘all-round’-dej, som jeg brugte til pølsehorn og boller. Desværre er de allerede dagen efter helt tørre og kedelige.. Har du også haft problemer med det?

    • studielivet siger:

      Umiddelbart ikke, men det er muligvis fordi jeg altid fryser boller og andet ned, med det samme, så det ikke bliver for gammelt. Og så har jeg en vane med at jeg rister alt brød, når det ikke er nybagt.
      Men det er jo en fedtfattig dej, så det lyder ikke utænkeligt. Jeg vil anbefale at du bruger olien, og evt. skifter 1-2 dl af vandet, ud med fx yoghurt eller fromage frais

      Mvh Lea

Skriv et svar

