Rugbrød med kerner og hørfrø..

Posted: 30. august 2012 in Mad
Tags: , , ,

I sidste uge faldt jeg over nogle skønne kerner og frø på tilbud i Netto.. Jeg var ikke sen til at planlægge ugens mad omkring hvad de havde af gode ting i Netto (bl.a. spidskål til 5,-) og afsted vi tog.

Jeg kan godt lide at handle i Netto, Rema, Lidl og alle de steder der, man skal bare tage højde for, at de ikke nødvendigvis har det du skal bruge.
Men men, jeg var heldig og de havde kerner og frø. Jeg købte en pose med kerner (solskikke, samt knækkede hvede -og rugkerner) og en pose hørfrø. Jeg havde en idé om at hørfrøene skulle bruges på morgenens yoghurt eller i boller, men så stod den lige pludselig på nem mad idag, og så hed det rugbrød.


Rugbrød er ikke at kimse af som aftensmad, hvis det bare er godt. Hjemmelavet rugbrød, med hjemmelavede frikadeller og hjemmelavet leverpostej. Det er da kærlighed!
Grunden til den nemme aftensmad var egentlig at vi begge skulle træne, men da jeg springer over idag, kan jeg istedet skrive dette indlæg. Vi skal dog stadig have rugbrød, når det nu er lækkert og hjemmebagt🙂

Jeg bagte ét stort rugbrød i min form, som jeg mener er en 2-liters form. Der var dog for meget dej, så jeg lavede også et par rugbrødsmuffins. Gode i madpakken med en frikadelle!

Du kan jo alternativ halvere opskriften eller lave den i to forme a fx 1,5 liter.

Rugbrød med kerner og hørfrø
– 200 gram kerner (fx solsikke, knækkede rug -og hvedekerner)
– 100 gram hørfrø
– 6 dl kogende vand
– 4 dl lunken vand
– 25 gram gær
– 2 spsk olie
– 100 gram klid (mel)
– 200 gram groft rugmel
– 500 gram hvedemel (alternativt 300 gram hvedemel og 400 gram rugmel, for et grovere brød)
– 1 spsk salt
– 2 spsk sukker
– 2 spsk honning

Hæld kerner og hørfrø i en stor skål og overhæld dem med det kogende vand. Lad dette stå i en time. Rør efterfølgende gær ud i det lunkne vand og tilsæt salt, sukker, honning, olie, klid og rugmel. Rør dette godt sammen.
Dæk skålen med et vådt klæde og sæt det i køleskabet natten over.
Dagen efter tages skålen ud af køleskabet og hæver et par timer. Hæld dejen ud på bordet og ælt hvedemelet godt i. Form brødet og put det i en brødform.
Glat overfladen med vand og lad det efterhæve i ca. 30-45 minutter.
Forvarm ovnen til 200 grader og bag brødet i 15 minutter. Sku derefter ned på 175 grader og bag brødet 1 time.
Lad brødet køle helt af, før det tages ud af formen.
– Rugbrødsmuffins bages 25 minutter ved 200 grader

Kerner vejes af.

Kogende vand tilsættes.

Klid, salt, sukker, honning, vand + gær, rugmel og olie tilsættes og røres godt.

Lækkert rugbrød og små, skønne rugbrødsmuffins. Kom igang, det er skønt!

 

Skriv et svar

