En ferie i billeder…

Posted: 13. august 2012 in Mad
Tags: , , ,

Jeg har holdt ferie..
To uger for at være præcis. To uger væk fra mit speciale.
Det er et speciale som jeg har arbejdet med, intenst og uden pause, siden februar.
Men nu skulle der altså ferie til.
Og ferie er der blevet holdt.
Det blev til 10 skønne dage ved vestkysten med familie og venner, samt 4 dage hjemme med kæresten, hvor vi bl.a. tog en dag til Middelfart og fik is.
Det har været en ferie der bestod af hygge og afslapning.. Og mad!
Inden vi tog afsted ville jeg gerne have tømt fryseren. Mest af alt fordi, det er godt at komme i bund engang imellem, og finde ud af hvad man egentlig har.
Vi havde lidt kyllingebryst, et par GODE bøffer som vi har fået af min far og lidt grønne bønner.. Desuden fandt jeg en masse grøntsager i køleskabet, der sang på sidste vers, samt en dåse tun. Så inden vi tog afsted stod den på:


Inden ferien håbede jeg på sol og varme, men det så ikke så godt ud.. Dog valgte jeg at blive i troen og serverede min version af en Salat Nicoise.. En skøn salat med tun, æg, hjemmelavet dressing, oliven og masser af hjemmedyrket dild. Jamen det var så godt!

Madplanen den uge, bød dog også på de mere varme retter.

Boller i karry. Ja det er jo en klassiker, men ikke en vi får særligt ofte herhjemme. Mest fordi kæresten mildest talt har et anstrengt forhold til det, da han fik det ALT for meget, da han i 1800-hvidkål, gik på efterskole. Ja selvom man er 30+ så glemmer man ikke sådan noget.
Det hjalp muligvis ikke på det anstrengte forhold, at jeg valgte at lave en version med en decideret grøntsagskarry-sovs.
Revet courgette, løg og peberfrugt, var ikke med til at gøre den mere tilrækkende. Dog var han behageligt overrasket da han smagte den. Det var faktisk en ½ succes🙂

Hvordan spiser i boller i karry?
Jeg er vild med at få den sådan her:

Jeps, det er rosiner og kokos du ser. Det lyder måske ristaffel-agtigt, men jeg elsker det!
Kæresten satte dog grænsen der!


Heldigvis serverede jeg andre ting, inden vi tog afsted, som reddede ugen lidt.
Kylling og pommes, my way.
Ja ja, en grillkylling med pommes fra samme gyldne bad, kan da være godt, men men.. Jeg fortrækker nu denne version.
Ovnkartofler og bønner, er næsten på madplanen året rundt og det er et sikkert kort hos mig.

Hvis kæresten ikke var tilfreds med maden efter denne omgang, blev han det fredag, da vi fejrede at han begyndte hans ferie.

En stor, modnet bøf er aldrig dårligt at servere, for en mand der elsker mad.
Bønner og kartofler er som sagt altid godt, men da det nu var ferie, og det var MEGET gode bøffer vi fik, så valgte jeg lige at servere en sauce til.

Og ja, det er en lilla sauce.
En rødvinssauce, der havde fået lov til at koge ind i et par timer og derefter fik den selskab af lidt fløde.
MUMS!! Og så er farven ligegyldig, når den smager så skønt.

Og så lige en lille kage, som blev lavet i anledningen af min venindes 26 års fødselsdag. Ja ja, kage skal der til.
Og så tog vi ellers afsted på ferie.
Der blev indtaget mad og især kulhydrater i store mængder.
Hjemme igen i 4 dage, skulle der lavet lidt af det mad jeg kender.


Uhmm.. Gorgonzolapizza med salat og tørret skinke. Man kan ikke andet end at blive glad for sådan noget mad.
Og det bedste; jeg har lært kæresten at spise gorgonzola!!

Desuden fik vi også lige en kotelet i krydret marinade, med salat og en omgang kartofler og gulerødder i ovnen. Salaten var toppet af en omgang ristede solsikkekerner, som jeg ELSKER!
Sidst men ikke mindst, en omgang “æg og bacon”-brunch.

Lad os kalde det sund brunch.
Det sidste tørrede skinke blev stegt og derefter blev der lavet en hurtig gang røræg.
Jeg valgte at spise salat med solsikkekerner til, kæresten fik blot en større portion æg og “bacon”…

Nu er jeg så hjemme igen. Og skriver på mit speciale.
Og passer mine så planter.
For tidligere har jeg her og her nævnt mine plante-eksperimenter.
Jordbærene gav fint, men det er nu tomaterne og krydderurterne der var den store udfordring. Dem har jeg nemlig selv skabt fra frø.


Tomatplanterne får masser af sol på min altan, og der er også begyndt at ske noget.

Ja se nu bare her!
Små fine tomater. Det skal lige siges, at det altså er cherrytomater jeg har plantet, så de skulle forhåbentlig ikke blive så store!
Og så er der jo mine krydderurter. Dild’en er spist og den var en succes..
Tilbage står basilkum og rosmarin, som jeg vil dyrke, når jeg engang får en have. Begge dele kunne nemlig godt bruge mere plads.

Hvis i synes de ser lidt våde ud, så er det fordi de liiiiiiige har fået vand.
Og de ser da ud til at trives.
Alt det med om de trives eller ej, skal jo tages i forhold til at jeg intet drivhus har, eller en have for den sags skyld. Jeg har faktisk kun en lille altan, og jeg har kun brugt 20,- på jord og så købt et par breve frø.
Jeg synes det er en succes, og i skal nok høre, hvordan den første tomat smagte..

Skriv et svar

