Spaghetti bolognese med Chokoladecreme m. chili

Posted: 11. juli 2012 in Mad
Tags: , , ,

Denne opskrift er spændende.
Spændende på den måde, at det blev langt bedre end jeg havde regnet med og var en sand succes for kæresten.
Jeg blev inspireret af Chili con Carne, hvor det kan give en ekstra dybde i smagen, at tilføje lidt chokolade.
Derfor var det første jeg tænkte på, da jeg stod med chokoladecremen og havde smagt på den, at bruge den i en Chili con Carne.
Valget faldt dog på en bolognese, eller den mere kendt kødsovs.
Vi har alle en opskrift på bolognese, men her får du alligevel min version – med chokoladecreme m. chili

Spaghetti Bolognese med chokoladecreme m. chili (3-4 personer)
500 gram oksekød
– 2 courgette (revet)
– 1 rød peberfrugt
– 250 gram champignon (i kvarte)
– 1 hakket løg
– evt. en lille chili eller jalapenôs (kommer an på dine smagsløg)
– 1 spsk balsamico eller 1 dl rødvin
– 1 ds. hakket tomat
– 1 karton/glas tomat passata
– 1 spsk Chokoladecreme med chili
– salt, peber, paprika, stødt chili og oregano
– Ketchup (2 spsk +)
– Evt. lidt fløde til at runde retten af med

Start med at rense og snitte grøntsagerne. Courgetten rives, løg, peberfrugt og champignon snittes i mindre stykker.
Brun kødet i en stor gryde og tilsæt krydderier. Jeg tilsætter ca. en tsk af hver, pånær oregano som jeg er ret rundhåndet med. Smag dig frem.
Derefter tilsættes grøntsagerne og det hele svitses i et par minutter.
Tilsæt rødvin (eller balsamico) og derefter 2 spsk ketchup.
Rør godt rundt i gryden, tilsæt hakket tomat og tomat passata og lad det koge minimum en time, men gerne længere.
Når det har kogt godt igennem, tilsættes 1 spsk chokoladecreme med chili og bolognesen smages til med ketchup, salt og peber.

Server rygende varm med spaghetti og revet ost.

En ganske almindelig (stærk) bolognese. Og så fik den besøg.

Det kan betale sig, at tænke lidt udenfor boksen engang imellem.
Dette var måske en lidt sjov idé men det blev rigtig godt.
Jeg synes at bolognesen fik en dybere smag og et godt snært af chili.
Vi laver alle hver vores bolognese, men jeg elsker at eksperimentere med min.

Chokoladecremen med chili er helt klart et lækkert produkt til både kager, desserter og bare på et stykke godt brød.
Produktet er dog så godt, at det smagte fantastisk i det salte køkken og jeg vil helt klart anbefale jer at prøve det.
Jeg er ikke færdig med at eksprimenterer med dette skønne produkt og hvis der kommer flere succeser, så kommer de selvfølgelig herind.

Kommentarer
  1. Xenia siger:

    Mmh, den creme lyder godt nok som en lille himmerigsmundful! Og god ide at bruge den i en gang kødsauce – det er jeg sikker på har været godt😀

    • studielivet siger:

      Den er virkelig god!
      Jeg har en idé om at den næste gang skal bruges, i en lækker og syndig omgang chocolate cookies med et twist af chili🙂
      Det er jo skønt at den kan bruges både i det salte og det søde køkken..

  2. […] Jeg havde en idé om, at chokoladecremen fra Sorgenfri Specialiteter, ville være lige så god i det søde, som det salte køkken. I den forbindelse havde jeg jo først idéen om en bolognese, inspireret af at putte chokolade i chili con carne. Den opskrift kan du finde her. […]

Skriv et svar

