Chokoladekage med italiensk marengs…

Posted: 22. juni 2012 in Mad
Tags: , ,

Jeg har i lang tid haft lyst til at lave italiensk marengs.
Bare idéen om at det tilnærmelsesvis minder om indholdet i flødeboller, får min mund til at løbe i vand.
Med det sagt, så oprandt dagen endelig hvor det blev prøvet..
Og MUMS!!
Jamen altså.. Det var virkelig en succes.
Den er allerede prøvesmagt af kæresten og min ven Kristian.. Og begge har sagt god for den.

Jeg kiggede rundt omkring efter en opskrift. Jeg endte med at blive stærk inspireret af Line og hendes fantastiske opskrift.
Målene er de samme, men jeg lavede dog min uden brug af termometer.
Her kommer opskriften som jeg lavede den:

Italiensk Marengs (til ca. 25-30 muffins)
– 375 g+25 g sukker
– 130 g vand
– 4,5 past. æggehvide (3 bæger)

 Start ud med at veje vandet og hæld det i en gryde. Derefter tilsætter du 375 g sukker og sætter det til at koge. Jeg skruede op for rimelig høj varme (10 ud af 12)
Lad sukkerlagen koge (RØR IKKE I DET) i 15 minutter. Imens pisker du æggehviderne sammen med 25 g sukker, til sukkeret er opløst og hviderne er stive.
Når sukkerlagen har kogt i 15 minutter, hælder du den ned i de piskede hvider. Hæld i en tynd stråle, imens du pisker.
Og så skal du bare piske indtil det er koldt. Det tog 15-20 minutter for mig, så hvis du har en røremaskine, så brug den🙂
Chokoladekage eller muffins (12 stk eller 1 springform)
230 gram smør
– 1,75 dl cacao (og her taler vi altså rigtig cacao, ikke nesquick)
– 1,3 dl kaffe
– 400 gram sukker
– 3 æg (hvis de er små, så tilføj en ekstra æggeblomme)
– 240 gram mel
– 2 tsk bagepulver
– 2 tsk vaniliesukkerBland mel, vaniliesukker og bagepulver i en skål og sæt det til side. Vej sukker, kaffe, smør og cacao af og varm det i en gryde og lad det simre i et par minutter. Det skal ikke koge, det skal bare varmes igennem, så sukkeret er smeltet.
Tag det af varmen og lad det køle imens æggene piskes.
Pisk æggene i et par minutter og tilsæt halvdelen af mel-blandingen. Dette piskes igennem og chokolade-blandingen tilsættes imens der piskes.. Derefter piskes resten af mel-blandingen.

Her kan der evt. tilsættes hakket chokolade eller nødder, hvis man har lyst til det.

Hvis ikke, så hældes dejen i en smurt springform og bages i ca. 60 minutter ved 200 grader.
Tjek kagen med fx. en gaffel efter ca. 45 minutter.
Hvis du bager dem så muffins, så fyld dejen i 12-20 muffins forme (afhængigt af størrelse) og bag dem ved 200 grader i 20 minutter.

Jeg legede lidt med det og det får du lige lidt billede af, plus billeder af at jeg lavede det🙂
Jeg bagte dobbelt portion og bagte derfor både kage og muffins..
Kagen fik kæresten med på arbejde. Den blev flækket på midten og fyldt med Philadelpia med Marabou.. Smagt det?
Derefter blev den pyntet.
Jeg lagde en god portion italiensk marengs på toppen og fordelte det over hele kagen og ned af siderne.
Derefter legede jeg lidt med min sprøjtepose og min gasbrænder🙂
Og så skulle den lige pyntes med chokoladebogstaver…
Bare fordi…
Jeg synes de er så fine..
Nå men jeg fik også leget lidt med muffins..
Jeg synes de blev så fine!
Man behøver selvfølgelig ikke at brænde dem, men jeg synes det så så fint ud!
Prøv dem, de er skønne…
Kommentarer
  1. christina siger:

    Så lækker marengs!! Det var første gang jeg skulle lave det. Og det blev perfekt. Ærgeligt man ikke kan lægge billede ind 😊 du er nu gemt under favorit. Men skal sukkeret koge så længe? Det blev næsten helt stift som karamel.

Skriv et svar

