Kokoskage med chokolade

Posted: 12. juni 2012 in Uncategorized

Som jeg nævnte igår, ville jeg bage en kage med kokos og chokolade. Den blev en succes.
Dog var jeg utilfreds med fyldet. Det endte med at komme ovenpå og jeg tror jeg skal ud i noget mere “fast” og knap så stort et indhold af fløde, til denne endelige kage i august.
Kæresten spurgte mig om det så betød, at jeg skulle forsøge mig igen og jeg må indrømme at jeg er vild med julelysene i hans øjne, når jeg siger “ja, jeg skal bage IGEN”…

At jeg bager så meget er dyrt og det hænger ikke nødvendigvis sammen med at jeg er på SU. Der er dog to ting der gør at jeg kan bage så meget.
1 – Min kæreste tjener mere end mig og da 90% af al det kage jeg bager, ryger med ham på arbejde, så betaler han det.
2 – Jeg tænker mig om når jeg køber ind, smider ALDRIG mad ud og så er jeg så heldig at få fx æg.
Billede

Ja det er med fjer og det hele.
Og dette æg, endte i en skøn kage, som helt klart bliver bagt igen.
Jeg dækkede den med, ja nogle kalder det ganache, men i min verden er det blot chokoladeflødeskum.
Det smagte super, men jeg søgte på ganache og det var ikke det jeg fik.
Næste gang bruger jeg min egen opskrift på ganache. Det ved jeg hvad er.
Hvis i ikke er til et fast lag chokoladesmør, så prøv denne chokoladeskum. Den smagte godt, men var ikke det jeg søgte.

Kokoskage med chokolade ( 1 springform)
– 230 gram olie (smagsneutral)
– 1,3 dl vand, mælk eller fløde
– 2 dl kokos
– 400 gram sukker
– 3 æg (hvis de er små, så tilføj en ekstra æggeblomme)
– 240 gram mel
– 2 tsk bagepulver
– 100 gram hakket chokolade
– 2 tsk vaniliesukker

Bland mel, vaniliesukker og bagepulver i en skål og sæt det til side. Varm sukker, væske, smør og kokos i en gryde og lad det simre i et par minutter.

Billede

Det skal ikke koge, det skal bare varmes igennem og sukkeret skal smelte. Tag det af varmen og lad det køle imens æggene piskes.
Pisk æggene i et par minutter og tilsæt halvdelen af mel-blandingen. Dette piskes igennem og kokosblandingen tilsættes imens der piskes.. Derefter piskes resten af mel-blandingen i.

Billede

Pisk blandingen godt sammen og tilsæt chokoladen. Fordel i en smurt springform.
Bag i 1 time og 10 minutter ved 200 grader, i en forvarmet ovn.

Chokoladeskum (stor portion)
300 gram chokolade (grofthakket)
– ½ liter piskefløde

Hæld fløde og chokolade i en skål. Skålen sættes over en gryde med vand og smelt chokolade og fløde i et vandbad.

Billede

Vandet må ikke bulderkoge, det skal bare simre.
Når chokoladen er smeltet, røres det godt igennem sættes på køl. Inden det kommer i køleskabet, lægges film (vitawrap) over blandingen, så det rører. Dette gør at der ikke kommer kondens og vand i blandingen.
Lad det stå og køle helt af.
Jeg synes det bliver bedst hvis du sætter det på køl minimum 8 timer før det skal bruges.
Når det skal bruges tager du det ud af køleskabet, fjerner filmen og pisker cremen. Du kan bruge en elpisker, men pas på, for det bliver lynhurtigt grynet.
Det skal bare lige piskes op så det bliver fast.
Fordel det på kagen og sæt den evt. på køl igen.
Jeg lavede skummet om formiddagen, piskede den op om aftenen og lod den stå med skum på i køleskabet indtil næste dag. Det var glimrende🙂

Kommentarer
  1. Ja det er sgi blevet mega dyrt at bage og det blir endnu dyrere næste år m. sukkerskatten!!? Pokkers. Mums den lyder eller rigtig god! Ha en dejlig dag.

  2. Uhmm, den kage tror jeg at jeg skal prøve🙂

    KH
    Birthe

    • studielivet siger:

      Det skal du helt klart Birthe, for den er super god..
      Hvis jeg skal komme med noget selvkritk, så ville jeg måske skære lidt ned på sukker og kokosmel, og så evt. bytte væsken ud med kokosmælk.. Men det er bare en tanke jeg går med🙂

      Kærligst Lea

Skriv et svar

