Rugbrød uden surdej

Posted: 15. maj 2012 in Mad
Tags: ,

Ud over gulerodsboller fik jeg også bagt rugbrød idag.
Jeg spiser generelt ikke så meget rugbrød, men når det endelig skal være, skal det helst være et rigtig godt fra bageren, eller endnu bedre; hjemmebagt.

Jeg har endnu ikke kastet mig ud i surdej, så derfor er denne opskrift uden. Det gør den super nem og er uden tvivl det nemmeste rugbrød jeg nogensinde har bagt. Selv nemmere end den amoblanding jeg engang prøvede.

Rugbrød uden surdej (1 stk i en 3-liters form)

– 5 dl lunken vand
– 25 gram gær
– 2 dl solsikkekerner
– 2 dl A38 eller tykmælk
– 1 spsk sukker
– 1 spsk honning
– 1 spsk salt
– 400 gram rugmel
– 200 gram hvedemel

Smulder gæren ud i det lunkne vand og rør det godt.
Tilsæt solsikkekerner, salt, sukker og honning. Rør det godt rundt, så honningen er opløst.
Tilsæt A38/tykmælk og rør det godt rundt.
Til sidst tilsættes rugmel og hvedemel. Start med rugmelet og tilsæt derefter hvedemelet lidt efter lidt.
Ælt det godt igennem og lad det hæve i 30-40 minutter.


Hæld det i en form og lad det efterhæve i 30 minutter. Jeg putter bagepapir i min form, da jeg synes det er nemmest.
Når rugbrødet har efterhævet, glattes overfladen ud med lidt vand.
Forvarm ovnen til 220 grader og sæt rugbrødet ind. Skru ned på ca. 185 grader og bag i 1 time og 20 minutter.

Lad det køle helt af inden du skærer i det.
Nyd det med godt pålæg, fx en hjemmelavet leverpostej.

 

Skriv et svar

