Gulerodsboller

Posted: 15. maj 2012 in Mad
Tags: ,

Jeg har tidligere bagt gulerodsboller og opskriften kan du finde lige her
Jeg synes dog disse blev bedre.
Min veninde med verdens dejligste tvillinger, bager nogle sindsygt lækre gulerodsbrud udfra Claus Meyers opskrift. Og efter at have smagt dem, så kunne jeg ikke få dem ud af hovedet. Jeg har aldrig set opskriften af Claus Meyer, men det behøver jeg heller ikke, for jeg er overbevist om at jeg holder mig til denne opskrift🙂

Gulerodsboller (16-18 stk)

4 dl lunken vand
– 0,5 dl olie
– 25 gram gær
– 3 groftrevne gulerødder
– 2 dl solsikkekerner
– 2 spsk sukker
– 1 spsk salt
– ca. 500-600 gram mel

Smulder gæren i en skål og tilsæt det lunkne vand. Rør dette sammen, til gæren er oplæst i vandet.
Tilsæt olie, sukker og salt og rør dette sammen.
Tilsæt derefter gulerødder og solsikkekerne og rør igen dette sammen. Dette er vigtigt, så gulerødderne ikke ligger som klumper.
Til sidst tilsættes mel. Jeg brugte 2/3 hvedemel og resten grahamsmel og fuldkornshvedemel. Du kan også bruge ren hvedemel, men jeg ville gerne have dem lidt grovere.
Rør melet i til dejen hænger sammen og hæld den uden på bordet. Tilsæt derefter mel imens du ælter dejen. Ælt og tilsæt mel indtil dejen er sammenhængene uden at være tør.

Lad dejen hæve i minimum 40 minutter, men gerne meget længere. Du kan uden problemer lade den stå i et par timer.

Når dejen er færdighævet, æltes den igennem og deles til boller.
Lad dem efterhæve i en halv time, inden de bages i 25 minutter ved ca. 200 grader.

Nyd dem lune med smør, pålæg eller som jeg; friskost.
Det smager skønt lune, men kan også sagtens fryses.

 

Kommentarer
  1. […] over gulerodsboller fik jeg også bagt rugbrød idag. Jeg spiser generelt ikke så meget rugbrød, men når det […]

Skriv et svar

