Broccolisalat…

Posted: 23. april 2012 in Mad
Tags: , ,

Jeg fik en kommentar herinde om jeg ikke ville lægge min opskrift på broccolisalat ud og SELVFØLGELIG vil jeg det.
Opskriften har jeg oprindeligt fra min svigermor, som ved at hendes søn ELSKER broccolisalat.
Hendes udgave er super, men da hun ikke har helt så fyldig en figur som mig, så lavede jeg lidt ændringer😉

image

Her er min version:

Broccolisalat (stor portion)
Dressing:
– 500 gram cheasy fraiche (eller ½ creme fraiche ½ yoghurt)
– 3 spsk balsamico
– 3/4 dl sukker (du kan vælge sødemiddel UDEN PROBLEMER)
– 1 tsk salt

Salaten:
– 2 broccolihoveder
– 1½ dl rosiner
– 1½ dl solsikkekerner (du kan også lave en blanding af kerner, peanuts og ristede mandler)
– 1 rødløg
– 1-2 pk. kalkunbacon

Bræk og skær broccolien i små stykker og toppe. Skyld dem grundigt og kom dem i en skål.
Hæld kogende vand over, så det dækker og lad dem stå i fem minutter.
Imens rører du dressingen sammen.
Hak rødløget fint og hæld vandet fra broccolien. Lad det stå et par minutter, så det kan dampe af.
Steg bacon sprød (dette tager lidt længere med kalkunbacon end almindeligt)
Hæld dressingen hen over broccolien og tilsæt kerner, rosiner og rødløg.
Når baconen er stegt, lad det køle på fedtsugende papir.
Skær det i små stykker og gem en smule til pynt.
Bland broccolisalaten sammen og pynt med bacon.

Lad det trække i minimum én time, men gerne mere.
Det kan holde et par dage og er super godt i madpakken.
Vi plejer at få det til steaks, hakkebøffer eller andet kød og så med ovnkartofler🙂

Kommentarer
  1. Det var nemlig lige mig der spurgte efter den🙂 super dejligt du ville dele den, den skal vi prøve i aften, og håber den bliver lige så lækker som den lyder og ser ud.. TAK😀

  2. mmmmmh!!!! Siger jeg bare, jeg kunne spise det hele selv, helt klart den bedste broccoligsalat jeg nogen sinde har smagt, og den første jeg selv har prøvet at lave! Dog havde jeg ikke noget balsamico, men det smager altså også himmelsk uden.. tuside tak for en super god opskrift🙂

    • studielivet siger:

      Hej Cecillie,
      Tusind tak for rosen🙂
      Jeg er rigtig glad for, at du kunne lide den. Hvis du vil prøve igen og ikke har balsamico, så kan du bruge hvidvinseddike eller en anden eddike..

      Kærligst Lea

Skriv et svar

