En påskekage?

Posted: 9. april 2012 in Mad
Tags:

Jeg er tilbage for en kort bemærkning..
Jeg har nemlig usandsynligt travlt med mit speciale og knokler med at få noget arbejde for hånden, inden jeg tager til Vesterhavet på torsdag 🙂

Imens jeg arbejde med specialet og kæresten spiller playstation, kan i glæde jer over at jeg lige havde 5 minutter til at finde billeder frem og dele denne kage med jer.
Den blev bagt i sidste måned, men jeg synes det ville være oplagt til påske.. Faktisk var den så god, at jeg ville kunne finde hvilken som helst undskyldning for at bage den…

Vaniliekage med marcipan og hindbær
– 230 gram smør
– 1,3 dl vand, mælk eller fløde
– 400 gram sukker
– 3 æg (hvis de er små, så tilføj en ekstra æggeblomme)
– 240 gram mel
– 2 tsk bagepulver
– 2 tsk vaniliesukker
– evt. en tsk vanilieekstrakt eller kornene fra 1 vaniliestang
– 5-7 spsk hindbærmarmelade
– 100 gram revet marcipan

Bland mel, vaniliesukker og bagepulver i en skål og sæt det til side.
Varm sukker, væske, smør og evt. vaniliekorn i en gryde og lad det simre i et par minutter.
Det skal ikke koge, det skal bare varmes igennem.
Tag det af varmen og lad det køle imens æggene piskes.
Pisk æggene i et par minutter og tilsæt halvdelen af mel-blandingen. Dette piskes igennem og vanilje-blandingen tilsættes imens der piskes.. Derefter piskes resten af mel-blandingen.
Til sidst tilsættes marcipanen og det hele piskes godt sammen.
Halvdelen af dejen fordeles i en smurt bageform og hindbærmarmeladen fordeles på.
Derefter fordeles resten af kagedejen og kagen bages i ca. 55 minutter ved 210 grader.

Nyd den lun eller kold, som den er eller med fx creme fraiche.

Kommentarer
  1. […] fået styr på det hele, så bliver der blogget. Om besøg på Over Aaen, om en fantastisk kage med marcipan og hindbær, musik og alt mulig andet. Stay tuned Like this:LikeBe the first to like this post. This entry […]

Skriv et svar

