Studielivets tilgang til mad..

Posted: 14. marts 2012 in Mad
Tags: , ,

Selvom jeg går meget op i mad, så er jeg i sidste ende studerende.
Jeg hader at smide mad ud, ikke kun fordi jeg synes det etisk er forkert, men også fordi jeg altså ikke har finanser til at smide mad ud.
Ud fra denne tankegang kommer der en del retter og en af dem deler jeg med jer.
Du kan skifte ud som du nu har lyst til, det er mere en idé om at få brugt de rester man har, til noget lækkert.

Studielivets gratinerede pasta (2 personer)
– 200-300 gram tørret pasta
– 150 gram kyllingebryst (eller hvad du nu har)
– 50 gram pepperoni
– 1 løg
– 200 gram frossen spinat
– 3 dl mælk
– 2 spsk pesto
– ost til gratinering (jeg brugte en klump skæreost og lidt feta)
– Salt og peber

Start med at finde alle tingene frem og tænd ovnen på 200 grader.
Put spinaten i en skål (hvis du har mikroovn, ellers bare damp den i en gryde) og sæt pastaen over.
(Det kan godt anbefales at bruge en stor pande eller en sautepande, da det hele fyldes i panden til sidst.)
Skær kyllingen ud og svits på panden. Tilsæt salt og peber. Imens kyllingen får farve, skæres pepperonien i tern. Løget skæres ligeledes ud og begge dele tilsættes kyllingen. Lad det stege i et par minutter.
Derefter tilsættes spinat og det vendes godt.

Lad spinaten optage noget smag og få et par minutter på panden, inden mælk og pesto tilsættes.

Lad det koge et par minutter imens du smager til.
Spinat suger en del smag, så det kan sagtens være at du skal krydre lidt ekstra.
Derefter tilsættes pastaen.

Vend pastaen godt rundt imens mælken koger ind.
Efter et par minutter hældes pastaen i et fad og dækkes med ost.
Giv de ca. 15 minutter, eller indtil osten er smeltet og har fået lidt farve.

Lad fadet stå et par minutter efter du har taget det ud. Det skal lige sætte sig.
Server som det er eller fx med salat til.

Jeg serverede min som den var, men med lidt parmasan på toppen.
Det smagte super og er en god måde at få ryddet ud i restemaden.

Skriv et svar

