Ugens madplan…

Posted: 27. februar 2012 in Mad, Tanker
Tags: , , ,

Studielivet medfører ikke kun en uddannelse og fantastiske oplevelser.
Der er desværre også en negativ side, som du bl.a. har kunnet følge inde hos Xenia.
Hun er igang med at lave mad på budget, for det er jo en del af det at være studerende.
På baggrund af dette har jeg igen et behov for at udbrede budskabet om “Stop spild af mad“. Vi smider så ufattelig meget mad ud i Danmark! Og ikke nok med at det er dårligt for miljøet, så er det altså 16 milliarder vi smider ud.
Det er rigtig mange penge!!

Dermed opfordrer jeg alle, og især studerende til at tænke over hvad de køber og hvordan de bruger deres penge.
Jeg smider MEGET sjældent mad ud og det kommer bl.a. fra mine madplaner og det at vi får brugt vores indkøbte madvare.
Ved at tænkte lidt over hvad vi køber og planlægger lidt, kan der både spares penge og du får skøn og sund mad, frem for et hurtigt måltid.

Hver uge (oftest mandag) køber kæresten og jeg ind. Søndag aften laver vi en madplan udfra hvad vi har i skabe, køleskab og fryser, samt hvor vi skal hen. Jeg holder meget af at købe ind i Rema 1000, men hver sin smag 🙂
Vi bruger i gennemsnittet 550 kroner i ugen. Nogle gange mere, andre gange mindre. De 550 kroner gælder morgenmad, frokost til mig, madpakke til kæresten, aftensmad, snacks, kager, gæstemad, toiletpapir, shampoo osv.
Vi har kigget vores kvitteringer igennem og vi bruger 2000-2500 kroner om måneden på alt dette. Dvs. ca. 75 kroner om dagen, til to personer. Dvs. ca. 38 kroner for mig om dagen.
Det synes jeg faktisk er RET pænt.

Med dette sagt kommer ugens madplan:

Mandag: Lakselasagnette 
Tirsdag: Tomatsuppe
Onsdag: Lasagne med masser af grøntsager
Torsdag: Resterne af lasagnen (jeg kommer sent hjem fra træning)
Fredag: Hakkebøffer med ovnkartofler og grønne bønner
Lørdag: Kyllingeburger (hjemmebagte boller)
Søndag: Risotto med grønt og oksekød

Vi spiser rimelig sundt og varieret, hvis jeg selv skal sige det. Kæresten får gode madpakker med og jeg spiser ofte rester, salat eller brød med fx. fisk til frokost.

Her er et bud på min frokost. Jeg uploader ofte min frokost og her er det salat, med croutoner, kylling, parmasanflager og dressing. Mums…
Og denne madplan giver ro i løbet af ugen, da jeg altid ved hvad jeg skal ha at spise om aftenen.
Jeg slipper for at stå med hovedet i køledisken hver eller hveranden dag og håbe på inspiration.
Der er mange fordele ved det 🙂

Kommentarer
  1. Carina siger:

    Jeg er faktisk også begyndt at lægge madplan, fordi jeg har et skrabet budget for tiden – og er virkelig lækkert at komme herind og få ideer til frokost og aftensmad 🙂

    • studielivet siger:

      Madplan er en genial idé, især når man har et skrabet budget. Især fordi man kan få et overblik og dermed få brugt rester..
      Tak for de pæne ord. Jeg er glad for at jeg kan inspirere 🙂

      Kærligst Lea

  2. Xenia siger:

    Jeg kan faktisk også ret godt lide Rema1000 – desværre er det nok den eneste butik/supermarked (stort set) der ikke er at finde i Roskilde. Typisk! Så jeg handler oftest i Netto – eller Føtex, hvis jeg skal have specielle ting…

    • studielivet siger:

      Rema 1000 er fantastisk. De har gode tilbud og nogle specielle ting engang imellem.
      Det kan så godt blive lidt dyrt 😉
      Netto er også godt, men jeg bliver aldrig gode venner med føtex. 🙂

      Kærligst Lea

  3. Anna siger:

    Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du planlægger madplan/budget? Jeg ved nemlig ikke hvor jeg skal starte :-/

    Jeg flytter nemlig snart i lejlighed og vil gerne have lavet madplaner, jeg regner med at lave 2 pers. og så fryser jeg overskud ned. Men skal jeg starte med hvad jeg kunne tænke mig at spise? Eller kigge på tilbud og derudfra finde opskrifter? Hjælp 😦

    Mvh Anna

    • studielivet siger:

      Hej Anna,
      Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller, for mange unge der begynder på at lave madplaner, stopper hurtigt med det igen, fordi de synes det er for uoverskueligt eller tager for lang tid. Det er i hvert fald min erfaring.
      Jeg gør det på samme måde hver uge og det tager MAX en halv time.
      Jeg har idag lavet et indlæg omkring dit spørgsmål og jeg håber at det kan hjælper, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

      Mvh. Lea

  4. […] Jeg har fået et spørgsmål herinde fra Anna, omkring det at skrive madplan, i forbindelse med et indlæg jeg har skrevet omkring indkøb og madspild. Du kan finde indlægget og Annas kommentar her. […]

  5. Morten siger:

    Madplan er en genial ting, det er bare ekstrem tidskrævende, men det må man jo leve med. Jeg er en dreng og jeg gider ikke bruge tid på de madplaner. Men jeg er netop faldet over et fantastisk koncept. Hver uge får jeg tilsendt en madplan. Jeg har fået den første tilsendt i uge 1. Kunne jeg så ikke helt overholde, men regner med uge 2 bliver bedre 🙂 Det er en madplan for 2 personer og det koster maks 500 kr. om ugen, så må vi se om det passer. Men tjek det ud http://www.studiemadplan.dk

Skriv et svar

