Vaniljekranse…

Posted: 20. december 2011 in Mad
Tags: , , , ,
For to dage siden, lagde jeg et lille hint ud.


I weekenden besøgte jeg nemlig mine forældre, til den helt store hygge-dag.
Kæresten lånte deres indkørsel og rodede med bilen, imens min far og jeg lavede både leverpostej og vaniljekranse.
Min mor og jeg lavede dejen til vaniljekransene og efterfølgende røg den på køl, imens mig far og jeg lavede leverpostej.
Leverpostejen blev skøn og selvfølgelig har jeg forbredt et indlæg til jer🙂

Men nu til vaniljekransene.
Der er en million opskrifter på denne klassiske småkage, men jeg vil fremover holde mig til den vi lavede i weekenden.
Opskriften er fra “God mad, let at lave” som jeg har omtalt før.
Det er mit opslagsværk, hver eneste gang jeg skal lave noget nyt og uprøvet.
Der er masser af opskrifter og alle burde få denne kogebog inden de flyttede hjemmefra.
Lige præcis min udgave, fik jeg julen 2007 af mine forældre. De gav mig et eksemplar liiiige inden jeg flyttede hjemmefra og jeg blev oprigtigt glad for den.
Den er blevet brugt flittigt igennem årene og jeg håber at jeg en dag kommer til at få mine forældres version.
De har nemlig også en, og det var i den, vi fandt opskriften på vaniljekranse.
Mine forældres bog er fra 1985 (tror jeg), men selvom der er udkommet mange udgaver siden, er opskriften næsten den samme.
Jeg skriver opskriften som vi lavede dem..

Vaniljekranse (ca. 120-150 stk)
– 100 gram smuttede mandler
– 330 gram smør
– 500 gram mel
– 220 gram sukker
– 1 æg
– 1 vaniljestang

Fremgangsmåde:
Mandler og vaniljestangen kværnes i en foodprocessor. Jeg hakkede enderne af vaniljestangen og derefter røg hele stangen i (med skind og det hele).
I en seperat skål (evt. en der kan gå i en røremaskine) smuldres smørret i melet. Derefter tilsættes resten af ingredienserne.
Hvis du bruger røremaskine, så kør det hele til det er samlet og IKKE MERE.
Ellers rør dejen sammen, læg den i film og sæt den på køl.
Min var på køl i ca. 2 timer, men den kan sagtens laves dagen før og så bare opbevares i køleskabet.
Når du er klar til at lave kransene, så tænd ovnen på 200 grader og lav 3 bageplader klar med bagepapir.
Tril dejen i stænger eller kør dem på en kødhakker, igennem den stjerneformede indsats.
Form dem til kranse og bag dem i ca. 10 minutter.
Hold endelig øje med dem, de må ikke blive før mørke!

Vaniljekranse, klar til at komme i ovnen.

De færdige vaniljekranse.
Lad dem køle helt af, inden de kommer i en tætlukket boks.

God fornøjelse.

 
Kommentarer
  1. Ih, altså hvor er de fine🙂 Jeg mangler stadig sådan en til at lave vaniljekranse på i min “maskinpark”….

    KH
    Birthe

  2. studielivet siger:

    Tusind tak Birthe..
    Jeg udnyttede også muligheden for at lave fine kranse, når min far nu hev monsteret frem.
    Ville ønske jeg havde en masse plads, for så stod der også en hel maskinpark hos mig..
    Det må vente til den 2. værelses bliver skiftet ud med et hus😀
    Kærligst Lea

Skriv et svar

