Langstidssimret lasagne..

Posted: 22. oktober 2011 in Mad
Tags: , ,

Her kommer min opskrift på langtidssimret kødsovs, som i denne omgang endte som lasagne.
Denne portion virker måske lidt stor, da jeg altid beregner til to mennesker, men vi havde også begge til frokost dagen efter.
Hvis dette ikke er gældne for jer, vil jeg sige at portionen er til 4 personer.

Ingredienser:

 – 300 gram hakket oksekød
– 1 hakket løg
– 800-1000 gram finthakket grønt (jeg brugte champignon, gulerødder, persillerødder og rød peber)
– 2 fed hvidløg
– 2 ds hakket tomat (jeg brugte en dåse hakket tomat og en brik med tomatpassata)
– 2 spsk balsamico
– Ketchup
– Mornaysauce
– 200 gram lasagneplader
– 100 gram revet ost
– 4 spsk rasp
– Krydderier (fx. oregano, rosmarin, chili og paprika)

Fremgangsmåde:
Brun kødet i en stor gryde. Tilsæt salt, peber og krydderier. Tilsæt herefter løg, samt alle de fintsnittede eller revne grøntsager og giv det ca. 5 minutter.
Tilsæt hakket tomat og presset hvidløg og lad det koge i en time.
Smag til med balsaomico, ketchup og evt flere krydderier.
Lad det koge videre, gerne et par timer. Min kødsovs fik ca. 4 timer i alt. Jeg lader det koge under låg, men hvis du ikke bruger låg, så hold lige øje med om der er nok væske.

Efter kødsovsen har kogt og er blevet smagt til, kan du enten bruge den som en grøntsagsholdig kødsovs, serveret med pasta. Eller du kan lave den til lasagne.
Hvis du vælger lasagne, så læg først lidt kødsovs i bunden, og herefter lidt mornaysauce.
Læg 1/4 af lasagnepladerne ud og læg kødsovs oven på dem og herefter mornaysauce.
Dette forsætter du med til, du har kødsovs og mornaysauce på toppen.

Her fordeler du så raspen og giver lasagnen 45-60 minutter i ovnen v. 180 grader.
Stik en gaffel ned i lasagnen, for at mærke om lasagnepladerne er gennemkogt.
Herefter fordeler du osten ud over og lader dette smelte. Det tager ca. 10 minutter.

Kødsovsen er desuden også god på pizza og i tortillas.
Det er en rigtig god måde at få en masse grøntsager, og ikke så meget kød og kulhydrater🙂

Kommentarer
  1. […] Lasagne Tirsdag: Pizza med skinke og pesto Onsdag: Kyllingeoverlår med ovnkartofler og grønne bønner […]

  2. […] af dagene har jeg lige nogle opskrifter jeg skal have lagt ud. Herunder bl.a. en lasagne fyldt med grøntsager, som er en af de bedste jeg har lavet LÆNGE! Og så opskriften på […]

  3. […] Torsdag: Grøn Koncert – håber at finde en sandwich deroppe Fredag: Boller i karry Lørdag: Lasagne med fuldkorn og masser af grøntsager Søndag: Philly Cheese Steak Sandwich til frokost, rester af […]

Skriv et svar

