Feber, opgave og hyggelæsning..

Posted: 18. maj 2011 in Mad, Musik..., Tanker
Tags: , , ,

Så meget på én gang..
Ja heldigvis aftalte jeg med studiegruppen igår, at vi blev hjemme og skrev. Og det er da rent held, for jeg har haft ondt i halsen hele natten, det var rigtig slemt i morges, og nu sidder jeg med citronthe med honning og føler mig lidt feber-agtigt.. Øv øv!
Og jeg orker virkelig ikke at være syg nu, for imorgen efter uni, skulle den gerne stå på sommerhus.
Planen var at jeg og kæresten først skulle tage mod vesterhavet fredag aften, men min mor ringede og spurgte om vi ikke ville komme derud torsdag eftermiddag istedet.
Og tjaa.. Kæresten har fri og jeg har lige så god mulighed for at skrive opgave derude, som herhjemme.
Så jeg håber det her bare er en éndags-virus og at jeg er frisk som en havørn imorgen.
Især fordi min morbror og tante kommer og har muligvis min fætter og kusine med. Jamen det kunne være så hyggeligt.
Og hvis det bliver til noget, så har jeg lovet min mor at bage hveder.
Det var virkelig en succes sidste år, hvor jeg brugte denne opskrift.

Varme hveder  14-18 stk.
500 g hvedemel
½ tsk salt
1 spsk sukker
1 spsk kardemomme
2 dl lun mælk
100 g koldt smør i mindre stykker
50 g gær
2 æg, sammenpisket

Kom mel i en skål og tilsæt salt, sukker, kardemomme og smør og bland det let sammen.
Opløs gæren i den lune mælk og pisk æggene sammen. Rør mælkeblandingen sammen med de tørre ingredienser.
Lad dejen hæve i 1-1½ time. Når dejen har hævet, hældes den ud på et meldækket bord og æltes godt igennem. Bollerne formes og de lægges i en bradepande eller i et fad (husk at beklæde det med bagepapir). Stil dem tæt sammen, men uden at de rører hinanden. Dæk dem med et viskestykke og lad dem efterhæve i ca. 1 time.
Varm ovnen til 200 grader.  Sæt et fad med vand ind i bunden af ovnen.
Pensel bollerne og bag dem i 15-20 minutter.
Og så bliver det jo først varme hveder, når de bliver flækket, ristet og spist med en MASSE smør 🙂

– Jeg fandt den sidste år inde hos Newyorkerbyheart. Jeg har lavet lidt ændringer i opskriften, men ikke det helt store.
Mener at der var to slags mel i hendes version, men i min verden er en hvede, en hvid bolle med kardemomme.
Hun har en skøøøøøn side, som jeg helt klart synes i skal tjekke ud, hvis i ikke allerede kender den.
Du kan finde hende i min blogroll til højre –> eller ved at trykke her.

Nu står resten af dagen på opgaveskrivning. Skulle gerne nå at få skrevet 3 sider idag. Og så står den eller på afslapning og hyggelæsning resten af dagen.

Jeg forlader jeg med denne sang.

Elsker den! Elsker teksten.. Og elsker Traveling Wilburys 🙂

Kommentarer
  1. Uhmm, hveder. Jeg skal også i gang i dag 🙂

    Vil du ikke med til madblogtræffet i aug.?

    Mange hilsner
    Birthe

  2. studielivet siger:

    Hveder smager fantatiske.. Bruger en opskrift fra din side, som jeg prøvede sidste år.. Mums!
    Håber i får en super dag til madblogtræffet, men jeg holder mig lige lidt i baggrunden endnu.
    Kærligst Lea

Skriv et svar

