Nye fødselsdagsboller (uden æg)

Posted: 10. marts 2011 in Mad
Tags: ,

Jeg har en opskrift på fødselsdagsboller, som jeg er helt vild med.
Den er fra God Mad, Let at lave som i sig selv, er en fantastisk bog.. Jeg fik den af mine forældre inden jeg flyttede hjemmefra og det var en skøn gave..
Kan anbefale den til alle🙂

Nå men bollerne derfra, som hedder Fine Boller, indeholder æg i dejen og det ville jeg prøve at komme udenom. Dermed lavede jeg mine egne fødselsdagboller og de blev bare SÅ gode..
Og så var de SÅ nemme at lave, at det nok bliver den opskrift jeg holder mig til fremover.

Fødselsdagsboller

Fødselsdagsboller:
50 gram gær
– 8 dl lunken vand
– 1 tsk salt
– 2 spsk sukker
– 2 tsk kardemomme
– 100 gram smør + 1 dl olie (hvis du foretrækker smør, så tilsæt 200 gram i alt istedet for smør OG olie)
– ca. 1 kilo mel

Gær smulres ud i en skål og vandet hældes i. Husk at vandet skal være lunket, da både for koldt og for varmt vand, kan påvirke hvordan dejen udvikler sig.
Olien og smør hældes i en skål og varmes i microovn eller i en gryde. Det skal bare lige smelte.
Gæren røres ud i vandet og salt, sukker tilsættes.
Derefter tilsættes kardemomme og smør/olie-blandingen.
Derefter tilsættes melet lidt efter lidt..
Når dejen er så mættet, at den kan æltes, hældes den ud på bordet og æltes igennem i et par minutter.
Derefter lægges dejen tilbage i skålen og lad den så stå…..i minimum 2 timer…
Når dejen har hævet nogle timer, formes den til boller.
Bollerne efterhæver derefter tildækket, i 30-45 minutter.
Bages i ovnen ved 200 grader i 15-25 minutter, alt afhængig af størrelse.

Note:
– Det med mel er jo svært, fordi det ændrer sig meget, alt afhængig af vejr, fugtighed og så videre..
Jeg plejer at hælde lidt i af gangen og så se..
– Som med alle andre brød og boller, så er de bedst når de er nybagte. Hvis du ikke har så meget tid, så prøv at halvér gærmængden og lav dejen aftenen før. Sæt dejen i køleskabet og tag den ud en time før æltning.

Kommentarer
  1. […] Fødselsdagsboller uden æg er her […]

  2. Tina siger:

    Lækre boller! Kan de fryses?

    • studielivet siger:

      Hej Tina,

      De er nemlig bare SÅ lækre!
      De kan sagtens fryses efter de er bagt og hvis du skal bruge dem til en fødselsdag, kan du fx bage dem lidt kortere tid og så lune dem i ovnen. Så er de som nybagte🙂

      Kærligst Lea

  3. Kit Ruprecht siger:

    Hvor mange boller er der ca. til?🙂

Skriv et svar

