Den bedste allround dej…

Posted: 16. februar 2011 in Mad
Tags: ,

Alle burde have en all-round dej..
En der der fungerer lige meget hvad, og som bare ikke kan gå galt..
Den skal ikke være for kompliceret og så skal den kunne varieres i det uendelige..
Min allround dej, bruger jeg næsten hver gang jeg bager..
Jeg laver ofte en stor portion, faktisk så meget at jeg har haft lidt pladsmangel, som det ses herunder..

Dejen der voksede

Men det er jo hvad der sker, når man laver langtidshævet dej og så liiiiiige smutter til træning..
Da jeg kom hjem så den sådan ud.. 🙂
Det har jeg ændret på..
Ved at købe en RIGTIG STOR skål.. Der skal simpelthen være plads til at dejen kan vokse, uden nogen hindringer..
Og jeg laver meget af gangen..
Mest fordi den kan bruges til så mange forskellige ting..
Jeg bruger den til:
– Boller
– Sandwichbrød til madpakker
– Pizzabund
– Pølsehorn
– Pizzahorn (som jeg muligvis kommer med en opskrift på senere)
– Kanelsnegle
– Æblesnegle

Den ville sikkert også kunne bruges til pandebrød og så meget andet.. Lad kun fantasien sætte grænser.. Jeg har skabt dejen på baggrund af opskriften på havregrynsboller.. Der er ændret lidt på den hen af vejen, men den er simplthen så skøn og nem.

Allround dej

Og så til opskriften:
-50 gram gær
– 1 liter vand
– 2 tsk salt
– 2 tsk sukker
(- 1 dl olie) Dette er valgfrit og jeg bruger det ikke altid
– ca. 1 kilo mel

Gær smulres ud i en skål og vandet hældes i. Husk at vandet skal være lunket, da både for koldt og for varmt vand, kan påvirke hvordan dejen udvikler sig.
Gæren røres ud i vandet og salt, sukker og muligvis olie, tilsættes.
Derefter tilsættes melet lidt efter lidt..
Når dejen er så mættet, at den kan æltes, hældes den ud på bordet og æltes igennem i et par minutter.
Derefter lægges dejen tilbage i skålen og lad den så stå…..i minimum 2 timer…
Jeg har før taget ½-delen af dejen og derefter sat resten i køleskabet.. Det fungerer rigtig godt..

– Det med mel er jo svært, fordi det ændrer sig meget, alt afhængig af vejr, fugtighed og så videre..
Jeg plejer at hælde lidt i af gangen og så se..

– Olien har jeg skrevet er valgfrit. Det kommer jo lidt an på hvad man skal lave.
Til pølsehorn og boller, bruger jeg det ikke, men tilgengæld gør jeg det når jeg bager kanelsnegle..

– Jeg bruger næsten altid en grovere mel-type, fx grahamsmel eller lignende og så hvedemel. Jeg plejer at bruge ca. 100-200 gram grov mel og så hvedemel fra resten.. Brug hvad du synes er bedst og hvad du lige har.
Til fx kanelsnegle, kan du nøjes med hvedemel, selvom det andet er rigtig godt…

Godt fornøjelse!

Kommentarer
  1. Ja, det er med at have en stor skål. Jeg har en gang prøvet at have dej og over mange ting, hvor der ikke skulle være dej, fordi skålen var for lille….

    Mange hilsner
    Birthe

  2. lutinlive siger:

    Hej Birthe,
    Ja lige med den der dej, er det ret vigtig at skålen er stor 🙂
    Opskriften er heldigvis nem at halvere..
    Og hvor er jeg glad for, at det ikke kun er mig, der har haft dej der flygter 🙂

    Kærligst Lea

  3. […] til æblesneglene er fra et tidligere indlæg omkring; den bedste allround-dej Jeg valgte her at lave halvportion og jeg ville nok lave en kvart portion æblesmør hvis det skal […]

  4. […] i sig selv, var der ikke så meget over.. Brugte all-round dejen og ellers var der bare tomatsauce, champignon og frisk mozzarella på.. Det i sig selv var godt […]

  5. […] de to poser mel jeg køber, er der nok til brød til hele ugen, til både ham og jeg, plus til fx pizzabunde eller pandebrød. Det er SÅ nemt at bage selv og du kan finde masser af nemme opskrifter lige […]

Skriv et svar

