Hjemmelavet pizza og 5 timers fri..

Posted: 4. februar 2011 in Mad, Tanker
Tags: ,

I skrivende stund sidder jeg på sofaen og hører Katie Meluas cd “Pictures”… Den er skøn og passer lige til mit lallehumør..

Smuk sang!!
Jeg har ikke lavet ret meget idag og i det hele taget var der ikke meget på programmet.
1) Til massage
2) Gøre rent
3) Lave aftensmad

Ja det er lige til at overkomme..
Jeg var til massage i formiddags og det var skøøøøøønt! Hvis i bor i Kolding-området, kan jeg helt klart anbefale Sonja Rosing som er fantastisk dygtigt og har reddet min krop fra at gå ned..
Uhmm…
Det var skønt..
Da jeg kom hjem slappede jeg lidt af med ½ liter vand, hvilket er rigtig godt efter massage og så blev der støvsuget og gjort rent på badeværelset..

I aften kommer min mutti nemlig til aftensmad og tøsefilm.. Kæresten har vidst planer om at fordufte ind i soveværelset, når der er blevet spist pizza… 🙂
Og aftensmaden står jo på pizza, hvilket jeg har glædet mig til hele ugen..
Jeg lavede en dej inden jeg gik til massage, da jeg tænkte at den så kunne langtidshæve, og så brugte jeg kun ½ så meget gær..

Dej:
1 pk gær
1 liter vand
½ dl olie
1 tsk salt
1 tsk sukker
Mel (600-800 gram startede jeg med og jeg brugte en blanding af protein-mel og grahams)

Gæren røres ud i vandet. Olie, salt og sukker tilsættes.
Grahamsmelet tilsættes (ca. 150 gr.) og det røres ud. Der røres mel i, til dejen stadig kan røres, men dog ikke er tynd.
Dette hæver i ca. 1 time, hvorefter den æltes med mel, indtil den har rette konsistens.
Lad hæve i minimum 3 timer, inden dejen bruges til enten pizza, pizzasnegle, pølsehorn eller bare boller.

Note: Dejen er rimelig grov i det og nogen gange bruger jeg også havregryn eller fuldkornshvedemel i, for at den bliver grovere.
Hvis du vil have en lys dej, ville jeg vælge at bruge hvedemel eller helst Tipo 00.

Det skal nok blive godt 🙂
Fyldet er endt med at blive en blandet landhandel.. For vi besluttede os for at lave en STOR portion, så der også var til fryseren. Men i hvert fald kommer der både oksekød, tun, oliven, tørret skinke, pesto og gorgonzola i spil.
Og 4-5 timer står den på pizza og “The Blind Side”.. En af de bedste film jeg nogensinde har set..!!!

Nu skal der nydes noget god musik og at jeg har lejligheden for mig selv 🙂

– God weekend!

Skriv et svar

