Travlhed og alarm..

Posted: 9. december 2010 in Mad, Tanker
Tags: , , , , , ,

Jeg elsker jul og alt hvad der har noget med jul at gøre…
Desværre ligger det sådan, at jeg aldrig har ret meget tid til at nyde julen, da jeg oftest har meget travlt..
Det er der flere grunde til, men den største grund er at universitetet tager enormt meget af min tid… Og dermed sidder jeg og læser meget, og mødes meget med studiegruppe…
Derfor har jeg slet ikke noget at blogge om hverken tur i biografen, bøger jeg har læst eller mad jeg har lavet..
Eller musik som jeg hører…
Dette bliver en hurtigt gennemgang af hvad jeg har lavet, spist og læst i den sidste måneds tid 🙂

Og så er der en masse skønne billeder, bl.a. et af mit juletræ…
For selvom jeg har en lille lejlighed, så er der stadig en MASSE julepynt..
Jeg går lidt over bord, men synes det er SÅ hyggeligt…

Her er lidt billeder af, hvordan jeg pynter op..

Chokoladejulekalender

Først min chokoladejulekalender, fra Valrhona.. Uhmm.. Den er virkelig god, og selvfølgelig noget HELT andet end de der billige julekalendere..
Jeg har fået den af min fætter og hans kæreste, hvilket jeg er rigtig glad for..
Jeg elsker chokolade og kunne spise det hver eneste dag.. Og desværre har jeg en forkærlighed for kvalitetschokolade.. Jeg får bare ikke den samme nydelse ud af, at spise sådan en plade billig chokolade, som jeg gør med det her..
Mit budget er desværre ikke enig..
Julekalenderen indeholder stort ses kun mørk chokolade, indtil videre i hvert fald..
Men det er nu en god ting, for jeg kan godt lide mørk chokolade og da stykkerne kun er på 5 gram, er det jo vigtigt med masser af smag…
Der er forresten en rigtig fin beskrivelse af de forskellige slags chokolade, på bagsiden af kalenderen og det er da super lækkert.. Så kan man spore sig ind på hvilken en der er favoritten..
Jeg er ret vild med “Caraibe” og “Jivara”, men glæder mig rigtig meget, til at smage “Abinao” som skulle være meget mørk og kraftig.. Uhmm…

Så denne jul, er jeg på rundtur i Valrhonas smukke land 🙂

Mine jule-elge

Og her er så mine jule-elge.. De er købt i Jysk, for ingenting, men jeg synes de var så søde… Og så pynter de så fint i min vindueskarm om aftenen, med fyrfadslys i…

Juledekoration fra svigermor

Intet år, uden juledekoration fra svigermor..
Det er simpelthen så sødt af hende og jeg tror ikke at det ville blive rigtig jul, hvis jeg ikke fik denne ind på mit bord..
Min svigermor har undervist i forskellige dekorationer og selvom hun kan lave noget der er meget større og mere storslået end dette, så er jeg vild med det simple…
Især fordi jeg pynter ret meget op, er det vigtigt at der ikke er for meget der forstyrrer øjnene..
Det kan nemt blive lidt “Gertrud Sand”-agtigt…

Mit juletræ

Ja det er ikke et super godt billede, men mit kamera på mobilen, er altså ikke så glad for lys..
Det er så smukt om aftenen, hvor der er helt mørkt i stuen, på nær lige fra mit juletræ…
Jeg har kun sølvkugler og det der sølvguirlande-noget på.. Jeg kan bedst lide det sådan herhjemme…
Tilgengæld skal der være pynt over det hele, hvis jeg holder jul hos mine forældre.. Ingen designerjul der tak!

Julepynt fra farmor

Denne julekugle har jeg fået af min farmor og jeg er rigtig glad for den..
Den minder mig om julefrokost hjemme hos hende og hygge…

Alt i alt, har jeg faktisk mange traditioner omkring julen og en af dem jeg har skabt sammen med min kæreste, er bagning af småkager…
Det er jeg desværre ikke nået så meget til, kun chokoladesmåkager…
Så jeg har en idé om at jeg skal bage vaniliekranse i weekenden…

Men udover julemad og julebag, har jeg selvfølgelig også fået “rigtig” mad…

Risotto med spinat og laks

Jeg har bl.a. fået dampet laks, med spinat og risotto..
Det fik vi igår… Uhmm…
Jeg elsker risotto og kunne spise det uden noget kød eller noget..!
I denne risotto er der champignoner og laksen er dampet i ovnen, med lidt hvidvin, salt og peber..
Spinaten er også bare dampet og smager rigtig godt til laks.. 🙂

Nudler med andebryst

Så fik vi marineret andebryst, for ikke så længe siden…
Det var rigtig lækkert og nudlerne til, var rigtig gode…
Jeg har en masse billeder af det, og overvejer lidt at blogge hele retten.. Det var en virkelig succes og kæresten har sagt at det snart skal laves igen..
Næste gang skal jeg bare finde lidt mere andebryst.. Der var kun 200 gram i den her og for mit vedkommende skal der altså være minumin 300 gram, før at der er nok til mig og kæresten…
Og så er det altså også meget bedre i smag…

Smoothie med jordbær, brombær og hindbær

Så er der blevet drukket smoothies..
Uhmm…
Bare frosne bær, mælk og lidt vanilie.. MUMS!

Fisketallerken

Fisk er super godt og jeg kan spise meget af det…
Her er et lille uddrag af hvad vi fik den dag.. Der var også en stegt fiskefilet og noget tunmousse mener jeg… Det smagte i hvert fald godt…!

Så har jeg bagt brød… Langtidshævet…
Men burde nok have taget en større skål…

Dej

Men de blev nu rigtig gode alligevel, hvilket mine boller altid gør 🙂

Langtidshævende boller

Langtidshævet brød smager bare bedst.. Det synes jeg i hvert fald…
De her boller fik lov til at hæve i 6 timer og så blev de formet og efterhævede i 45 minutter, inden de blev sat i en kold ovn, der blev tændt på 250 grader..
Så plejer 15-20 minutter at passe 🙂

Nu vil jeg nyde at jeg intet skal resten af dagen og at jeg kan sove helt til klokken 8 imorgen…
Aftensmaden står på koteletter i fad, hvilket kæresten kan lave 😉

Skriv et svar

