Den nye basis til “Kærestens yndlings chokoladekage”..

Posted: 24. oktober 2010 in Mad
Tags: , ,

Jeg har eksperimenteret lidt med noget chokoladekage, da det var store bagedag i fredags…
Der prøvede jeg en chokoladekage som min mor har lavet til mig, hele min barndom..
Jeg ELSKER kagen.. Den er skøn og har en lidt sej overflade, et blødt indre og så smager den bare intenst af chokolade.. Og det er lidt underligt, tænker man måske, når man kigger på ingredienserne.. For der er ikke chokolade i…


Chokoladekage dækkes med frosting..

Dette er en kage som smager fantastisk, som er nem at lave og som jeg virkelig håber at i vil lave.. Og jeg vil også meget gerne høre hvad i synes om den..

Jeg bagte den i fredags og havde den med over til et par venner, hvor vi spiste aftensmad…
Jeg havde dækket den med frosting (Betty Crocker), men jeg er overbevist om at den ville være super den er, med en klat vanilie-is eller som skøn dessert uden noget eller med noget frisk frugt eller bær…
Og så ville den være nærmest konfekt-agtig syndig, hvis den blev overtrukket med ganache… Uhmmm….

Nå men den blev taget godt imod og jeg vil nu dele den med jer…

Den bedste chokoladekage – uden chokolade
– 230 gram smør
– 1,75 dl cacao (og her taler vi altså rigtig cacao, ikke nesquick)
– 1,3 dl kaffe
– 400 gram sukker
– 3 æg (hvis de er små, så tilføj en ekstra æggeblomme)
– 240 gram mel
– 2 tsk bagepulver
– 2 tsk vaniliesukker

Bland mel, vaniliesukker og bagepulver i en skål og sæt det til side..
Varm sukker, kaffe, smør og cacao i en gryde og lad det simre i et par minutter.. Det skal ikke koge, det skal bare varmes igennem.. Tag det af varmen og lad det køle imens æggene piskes..
Pisk æggene i et par minutter og tilsæt halvdelen af mel-blandingen. Dette piskes igennem og chokolade-blandingen tilsættes imens der piskes..
Derefter piskes resten af mel-blandingen..
Her kan der evt. tilsættes hakket chokolade eller nødder, hvis man har lyst til det..
Hvis ikke, så hældes dejen i en smurt springform og bages i ca. 50 minutter – 1 time ved 175 grader..
Tjek kagen med fx. en gaffel efter ca. 40 minutter…

Note 1: Når jeg bager i en springform, så lægger jeg bagepapir i bunden og smører kun siderne, men i kan jo gøre som i lyster…
Note 2: Du kan sagtens bruge denne opskrift til lagkagebunde. Bare lad den køle helt af og skær den i bunde med en kniv, kagedeler eller et stykke sytråd du trækker igennem.

Kommentarer
  1. […] selvfølgelig lavet chokoladekage… Chokoladekagen som jeg skrev om tidligere, kan du finde her.. Jeg flækkede den, fyldet den med chokolademousse og lod det stå til dagen efter… Der […]

  2. […] sugarpaste, gum pasta eller mmf.. Kært barn har mange navne.. Iaften bager jeg en SKØØØØØØN chokoladekage, der imorgen skal dækkes og pyntes.. Jeg håber virkelig det kommer til at gå godt og at jeg har […]

  3. […] han skal have nogen med imorgen og jeg ville med glæde hjælpe ham.. Jeg prøvede noget nyt i min favorit opskrift, nemlig pecannødder og mørk chokolade… Og det blev super.. […]

Skriv et svar

