Huslige mig…

Posted: 2. juni 2010 in Mad
Tags: , ,

Ja så så man lige mig bage.. Igen…
Faktisk er det ved at være lidt tid siden.. Det var blevet en vane, at jeg bagte en gang i ugen.
Men det stemte ikke så godt overens med at det kun var kæresten, der spiste brød…
Nu er hele fryseren tømt, og så er det op på hesten igen…
Kæresten skal jo til DHB i weekenden, og for at være sikker på at han får noget at spise, så bager jeg lige 20 pølsehorn om lidt..
Og 2 burgerboller til aftensmaden på søndag…
Og 2 aflange boller, der skal være hans madpakke-brød, når han skal på arbejde torsdag og fredag…

Jeg har lagt opskriften ud før, men for en sikkerhedsskyld kommer den lige igen…
Det er en opskrift man kan variere i det uendelige… Jeg har brugt den som pølsehornsdej, som boller, som boller med gulerødder og solsikkekerner, som pizzadej… Ja den er skøn!
Kan ikke huske hvor jeg fandt originalopskriften, men jeg har ændret lidt på den undervejs.. Tak hvem der end har lagt den ud, den er FANTASTISK!!

Jeg skriver den version som jeg lavede idag…

Dej til havregrynsboller

Havregrynsboller
50 gram gær
– 3 dl lunken vand
– 2 dl lunken mælk (varmet i mikroovnen)
– 1 tsk salt
– ½ tsk sukker
– 200 gram havregryn
– 400-500 gram hvedemel (evt ½ grahamsmel)
– 0,25 dl olie

Rør gæren ud i vandet. Tilsæt mælk, olie, salt og sukker. Rør rundt.
Tilsæt havregryn og rør rundt. Lad det evt. stå i et par minutter, så havregrynene når at trække lidt væde.
Tilsæt mel. Hold lidt igen med det.
Ælt dejen igennem og lad den hæve, med et fugtigt viskestykke over, i minimum en time.
Når tiden er gået, æltes dejen igennem (nogen gange lader jeg den hæve en time mere).
Form dejen til boller, eller hvad du nu laver.
Læg på en bradepande med bagepapir, og lad efterhæve i 30 minutter.
Bag i 25 minutter ved 200 grader, hvis du har lavet boller.
Ellers bank på dem, de skal have en hård overflade og lyde lidt hule.

God fornøjelse…

Skriv et svar

