Laks med diverse…

Posted: 1. juni 2010 in Mad
Tags: ,

Uhh det her var godt… Det var en absolut super aftensmad, og selvom jeg egentlig burde sidde og skrive opgave, så bliver jeg nødt til lige at blogge om den…

Jeg elsker pasta.. Og ris.. Og hvidt brød… Men pyhh hvor kan min krop ikke lide det…
Jeg tager på bare jeg kigger på en omgang frisk pasta…
Det betyder desværre at nogle af de ting jeg elsker allermest, er noget af det som jeg bliver nødt til at holde mig fra…
Jeg nævner i flæng; Spaghetti Carbonara, friskbagt ciabatta med smør, Tikka Masala med ris (uhmm), pasta med parmasan og rosmarinolie..og selvfølgelig laks med stuvet spinat og frisk pasta…

Åhhr hvor jeg elsker det…

Kæresten elsker det også, tilgengæld kan han tåle det..!
Så da vi fik laks sidste gang, måtte jeg tænke mig til, hvordan jeg kunne få min laks og spinat, men uden pasta… Selvom jeg ELSKER spinat, så kunne jeg altså ikke bare sidde og spise det, og så laks…
Så det endte med dette: Marineret, stegt laks med citron/dild-sauce og en spinat-æggekage/tærte uden tærtebund-noget…
Her kommer opskrifter.. Prøv den, det var SUPER!!

Laks med spinattærte (uden bund) og citron/dild-sauce

Laks med spinat, frisk pasta og citron/dild-sauce

 

Laks med spinat og frisk pasta (2 personer)
Fisk
Laks, to stykker uden skind.
– Marinade: soya, balsamico, ketchup, sød chilisauce, honning, chili
Spinattærte (uden bund)
– 200 gr. frossen helbladet spinat (eller 300 gr. frisk der er varmet på en pande)
– 3 æg
– 75 gram revet ost (jeg brugte danbo og parmasan)
– 1½ dl mælk, fløde eller creme fraice
– 100 gram feta (jeg bruger ALTID Puck-feta)
Citron/dild-sauce
2½ dl mælk
– salt og hvid peber
– saften af ½-1 citron (smag dig frem)
– En god håndfuld dild
– Jævning af majsstivelse (Marizena) og vand (ca. ½ dl)

Start med at marinere laksen. Du kan nøjes med et kvarter, men giv den endelig længere hvis du har tid.
Tø spinaten og fordel den i et lille tærtefad.
Pisk æg, ost og mælk i en skål, tilsæt evt peber, men lad være med at bruge salt, da både parmasan og feta er salt.
Hæld æggeblandingen hen over spinaten, fordel fetaen og sæt den i ovnen.
Bag ved 220 grader i ca 25 minutter.
Imens “tærten” bages, laves saucen og laksen steges.
Start med saucen. Varm mælk langsomt i en gryde. Hold øje med at den ikke brænder på.
Tilsæt jævning og lad den koge i 5 minutter.
Lige inden servering smages den til og dild tilsættes, når den er taget af blusset.
Laksen steges på en pande, ved medium varme i ca 3 minutter på hver side.
Lad den endelig ikke få for meget.

Server evt. med frisk pasta

Bon Appetit!

Skriv et svar

