Og årets hvede bliver…….

Posted: 5. maj 2010 in Mad
Tags: , , , ,

Den opskrift jeg fandt, hos Newyorkerbyheart og det har jeg ikke fortrudt… De var så nemme at lave og smagte SKØNT.. Jeg fulgte hendes råd og kom kardemomme i, og det gav dem lige det sidste.. Det var skønne Birthe, tak for at ligge opskriften ud🙂

Nå men som altid skylder jeg nogle opskrifter.. Dette bunder i at jeg elsker at prøve nye ting, men synes det tager en krig at skrive opskrifterne ned… Desuden tager jeg næsten al madlavning på øjemål, så alle opskrifter herinde, er hva jeg går ud fra at jeg har brugt..

Nå men Klidmoster skrev at hun gerne ville have mine opskrifter på henholdsvis Thaisuppe med nudler og kylling.. Og Thai Beef Salad… So here we go…

Thaisuppe med nudler, kylling og kokosmælk

Thaisuppe med nudler, kylling og kokosmælk

Thaisuppe med nudler og kylling
– Hønsekødssuppe (du kan også bruge en god boullion)
– Kylling (200-300 gram)
– Nudler (tørrede, 1/4 af en pakke)
– Grøntsager; rød peber, forårsløg, løg, fint snittet gulerødder eller hvad du nu lige har lyst til)
– Kokosmælk (et par deciliter)
– Krydderier; karry (evt. rød karrypasta), chili (tørret), evt. lidt garam masala.. Prøv dig frem
– Soya og balsamico

Jeg laver altid denne suppe, den dag jeg har kogt hønsekødssuppe.. Så derfor koger jeg hønen/kyllingen i et par timer sammen med løg, peberkorn, gulerødder, suppevisk.. Hva jeg nu ligge har.. Og så bruger jeg suppen og det “løse” kød på hønen til min Thaisuppe.. Så dvs. alt andet end brystkødet…
Først svitsets løg, peber og hvad du nu ellers bruger, i en gryde med karry.. (Hvis du bruger fersk kylling, så steg det lidt først og tilsæt herefter grøntsager)… Hvis ikke, så tilsættes kyllingen til sidst, da det ellers bliver trævlet…
Når grøntsagerne har fået et par minutter, tilsættes suppen (ca. 5-6 dl) og nudlerne.. Bare put dem i som de er, for så koger de bare i suppen…
Når nudlerne er ved at være færdige (tager ca 5 minutter), tilsættes chili (evt. andre krydderier), soya, balsamico og kylling.. Som altid, smag jer frem🙂
Tilsidst, når kylling er opvarmet og nudlerne kogt, tilsættes kokosmælk og suppen varmes igennem, inden den serveres..
Dette er en meget fyldig suppe og den smager SKØNT!!

Thai Beef Salad med nudler

Thai Beef Salad
– Ca. 400 gram salat (brug en blandet, da iceberg hurtigt kan blive kedeligt)
– Nudler (brug 1/4 af en pakke tørret)
– 300 gram kød (jeg har brugt nakkekoteletter, engelsk bøf, flanksteak, prøv hvad der passer dig bedst)
– Rød peber og agurk, skåret i tynde strimler, lidt a la julienne
– Marinade; soya, sød chili sauce, ketchup, paprika, chili (tørret), balsamico, lidt olie… (ca. 2-3 dl)

Start med at marinere kødet med ca halvdelen af marinaden (resten skal bruges til nudlerne). Kødet må gerne marinere længe, helst et par timer eller mere. Jeg har før marineret kødet natten over, og det blev det bestemt ikke dårligere af.
Når kødet er færdig med at marinere, steges det på en pande. Giv det nu endelig ikke for meget, det må gerne være lidt rødt og ja, selv nakkekotelletterne skal altså ikke være helt skamstegte (gerne lidt lyserøde)…
Imens kødet steger, sættes nudlerne over. De skal kun have ca. 5 minutter og herefter køles de af i en si.
Snit grønsagerne fint og læg dem i et fad/skål.
Tag kødet af varmen og lad det køle let af.
Hæld resten af marinaden over nudlerne og vend dem i det, inden de vender i grøntsagerne.
Skær kødet ud i fine, tynde stykker og bland dem i salaten.
Server som det er (min kæreste bruger dressing, men det smager FINT som det er)…

Som altid, skriv endelig hvis i har spørgsmål…

God fornøjelse…

Kommentarer
  1. […] til det vejr, som vi har for tiden… Og så er jeg faktisk begyndt at glæde mig lidt, til den Thaisuppe.. Kategorier:Mad, Tanker Tags:Aftensmad, anmeldelse, Mad Kommentarer (0) Trackbacks (0) […]

  2. […] Det smagte super og jeg er MEGET mæt… Opskriften finder du her […]

  3. […] med æblesauce Lørdag: Flæskesteg med svampesauce og små bagte ovnkartofler Søndag: Thaisuppe med nudler, kylling og […]

  4. […] Pandebrød med krydret kød og salat (Tex mex a la Lea) Tirsdag: Thaisuppe Onsdag: Torskerogn med gulerodssalat og remouladedressing Torsdag: Hakkebøffer med ovnkartofler og […]

Skriv et svar

