Kærestens yndlingschokoladekage…ENDELIG!!

Posted: 15. april 2010 in Mad
Tags: , ,

Dette er en chokoladekage, for folk der VIRKELIG elsker chokolade…
Det er en tung kage, men jeg har elsket den fra første gang jeg bagte den…
Kagen er startet med at være en kage, som jeg fandt i et gammelt Boligliv, men den har gennemgået lidt forandringer igennem årene.. (som alt andet)
Kæresten og min svigerinde er vild med den og det er helt klart også en af mine favoritter…

Desuden har jeg lavet den, som en gave til min veninde og hendes kæreste.. Den pågældende kage ses nedenunder…

Uhmm..

Desuden vi jeg lige komme med et lille fif, tjek Boliglivs side ud, skønne opskrifter og hvis man er rigtig glad for mad, bolig m.m. så bestil da de blade… De er SÅ gode… Her er et link; TRYK HER😉

Chokolade

Skøn chokoladekage a la Lutinlive
Kage:
250 gram chokolade (helst en god mørk chokolade)
– 125 gram usaltet smør
– 6 æg
– 1 æggeblomme
– 150 gram sukker
– 130 gram finthakkede mandler

Chokolade”mousse”
– 2,5 dl piskefløde
– 150 gram chokolade

Ganache:
– 300 gram chokolade
– 75 gram usaltet smør
– 2,25-2,5 dl piskefløde (hvis det nu passer med at i har 2,5 dl tilbage, så bare brug det hele)

Desuden evt. et glas marmelade (abrikos, hyben eller hindbær er super!)

Inden i går i gang skal i vide at det tager en del tid, at lave kagen.
Jeg har med succes prøvet både at bage selve kagen dagen før, men også at lave det hele dagen inden den skal serveres.. Det bliver den bestemt ikke dårligere af!!

Nå men start med at bage kagen (og ja, der skal hverken bagepulver eller mel i)..

Kage:
Hak chokoladen groft og kom den i en skål sammen med smørret. Smelt chokolade og smør over vandbad eller i mikroovnen.. Ja det kan man altså sagtens, bare hold øje med det!
Pisk æggeblommerne hvide med sukker og vend chokolade og smørblandingen i æggeblommene. Derefter tilsættes de hakkede mandler.
Pisk hviderne stive (så stive at de kan vendes over hovedet, uden at du har marengs-hat) og vend dem forsigtigt i dejen. 

Piskede æggehvider

Hæld dejen i en springform, der er smurt i siderne og foret med bagepapir i bunden..

Den færdige dej

Bag kagen ved 180 grader i ca. 45 minutter. Hold øje med den. Hvis den begynder at blive mørk på toppen, så læg sølvpapir hen over toppen, indtil den er færdig.
Når kagen er færdig skal den køle af (og det kan evt. gøres indtil dagen efter)
Hvis du samler hele kagen på en gang, så lad den minimum køle af 1-2 timer.

Ganache:
Hak chokoladen groft og kom den i en skål sammen med fløde og smør. Smelt blandingen over vandbad ved svag varme og pisk, til den tykner. Lige her, ville jeg nok ikke bruge mikroovnen, det kan sikkert virke fint, men har dog altid selv holdt mig fra det.
Tag skålen af varmen og stil ganachen på køl, til den får en smørbar konsistens. Hold lige øje med det, for det går lige pludselig stærkt og så er det bare HÅRDT!

Chokolade”mousse”:
Hak chokoladen og pisk fløden. Varm chokoladen over vandbad eller i mikroovnen.
Tag en smule af flødeskummet og rør ud i den smeltede chokolade.
Vend herefter chokoladen over i flødeskummen og stil det på køl i ca. 10-15 min.

Nu kommer vi til det sjove; sammenlægning.
Kagen skærres igennem i enten 2 eller 3 dele. Jeg synes det virker bedst bare med to, men hvis i er sikre på hånden og meget tålmodige, så prøv 3…
Efter kagen er såret igennem, fores springformen med bagepapir. Dette gøres bedst ved at tage stykke bagepapir og folde et par gange, så det er lidt tykt, det gør det nemmere at arbejde med.
Bunden af kagen lægges i den spændte springform, og her kan man evt. smøre bunden med et tyndt lag marmelade. I den oprindelige opskrift er det abrikos, men hindbær er super og det fungerer rigtig godt med chokolade!
Ellers går i bare direkte til chokolade”moussen”, som skal fordele over hele kagen.
Hvis i har lavet 3 lag kage, så gøres dette af to gange.
Efter at der er kommet chokolade”mousse” på, skal kagen køle af, inden toppen kommer på. “Moussen” skal nemlig stivne, ellers falder kagen sammen, så vær nu tålmodig.
Se et par afsnit (eller 5) af Sex and the City, og lad den køle minimum 1 time, gerne 2!
Herefter ligges toppen på.
Jeg plejer at vente med at lave ganachen, til efter kagen er lagt sammen.. Det gør at jeg er sikker på, at den ikke når at stivne helt (altså ganachen).
Til sidst smøres der ganache på toppen (gerne lige når den er lavet) og kagen stilles på køl, men resten af ganachen stivner.
Kagen afsluttes med at springformen åbnes og kagens sider bliver smurt med det resterende ganache…

Den er virkelig skøn!!!

Kærestens tallerken.. Han kan VIRKELIG godt lide den!

Håber virkelig i prøver denne opskrift.. Jeg er rigtig stolt af hvad den er blevet til og enhver chokoholiker, vil elske dig for at bage den…!
Håber min opskrift gav mening, ellers er i velkommen til at sende mig en mail…

God fornøjelse…

Kommentarer
  1. […] 2010 lutinlive Skriv en kommentar Go to comments Jeg kan se, at mit indlæg og opskriften på Verdens bedste chokoladekage, som også er kendt som kærestens yndlingschokoladekage, er ret […]

  2. foodfanatic siger:

    Den ser rigtig lækker ud. Jeg kan godt lide idéen med at blande mandler i dejen. Kh Nadia

  3. […] Og verdens bedste chokoladekage finder du her […]

  4. Tina siger:

    Hej.
    Ser virkelig godt ud ….lige sådan en jeg leder efter, da jeg skal lave en bryllupskage af en rigtig god chokolade kage ….dette er brudeparets ønske. Og dertil har jeg lige nogle spørgsmål til dig.
    Hvad str. er din springform?
    Hvor høj bliver kagen ca.?
    Hvormeget tror du den skal bage når jeg, som jeg sikkert skal, dobler og 3 dobler kagen op da det skal være runde forme der ligger oven på hinanden (trip, trap, trasko (3-4 etager))
    Håber du kan forstå min skrivelse.
    På forhånd tak

    • studielivet siger:

      Hej Tina..
      Jeg kan sagtens forstå din skrivelse🙂
      Den kage på billedet er bagt i en 21 centimeters form, mener jeg. Den blev lige så høj som formen (ca. 5 centimeter)
      Hvis du skal have fx tre lag kage, så skal du gange med tre for at være på den sikre side. Hvis du tager fx en 28, 24 og en 20 cm burde måske gange med fire.
      Hvis det er til et bryllup kunne du fx også kigge på min yndlingschokoladekage: https://studielivet.wordpress.com/2011/03/30/den-laenge-ventede-kage/
      Jeg har bagt den til både bryllup og barnedåb og alle ELSKER den.

      Hvis du har flere spørgsmål eller er i tvivl om noget, kan du skrive herinde eller sende mig en mail på studielivet@live.dk

      Kærligst Lea

  5. […] kan selvfølgelig også pynte dem med frosting eller chokoladeganache. Og som her, masser af krymmel. Jeg havde besøg af min kusine på 13 år, og hun synes de var […]

  6. […] smagte super, men jeg søgte på ganache og det var ikke det jeg fik.Næste gang bruger jeg min egen opskrift på ganache. Det ved jeg hvad er.Hvis i ikke er til et fast lag chokoladesmør, så prøv denne chokoladeskum. […]

  7. Chanette Petersen siger:

    Hej, det lyder super lækkert, jeg vil gerne prøve den af, kan jeg lokke dig til at sende mig en mail med opskriften? Petersenchanette@hotmail.com – det vil være fantastisk- med ønsket om en god weekend /Chanette

  8. Sabrina siger:

    Hej🙂
    Er det 180 grader i en varmluft ovn eller? Og hvis det er til varmluft, hvad vil så tro den skal have i en ovn uden varmluft?🙂

    På forhånd tak
    Sabrina

Skriv et svar

