Det er idag et vejr…

Posted: 12. april 2010 in Mad
Tags: , ,

Ja solen skinner, og imorgen har kæresten fødselsdag.. Så gaven skal lige hentes idag…
Den har været gemt væk hos mine forældre🙂

Kæresten siger altid at JEG er forfærdelig når det gælder gaver, men synes nu han er værre…

I hvert fald håber jeg at han får en super dag…

Grundet hans fødselsdag har den stået på bagning og så snart jeg har lidt overskud fra min opgave, kommer der en opskrift på hans yndlingschokoladekage, og opskriften på hans fødselsdagsboller….

Begge dele var en succes, og hans farmor spurgte på opskriften på kagen, og to fra hans familie tog boller med hjem.. Tjaaa, sådan er det jo… Jeg synes faktisk det er dejlig….
Mest fordi at jeg gerne vil ha at de synes, at jeg er god nok.. Jeg ved godt at bare fordi jeg kan lave mad, så er det ikke nødvendigvis nok, men det burde da hjælpe lidt🙂

Ellers har jeg fået lavet Pastasalat med kylling, Karbonader med stuvet grønærter og gulerødder og Boller i karry…
Det bliver ikke de vilde der kommer til at stå, men her er lige tre hurtige opskrifter…
Hvis der er nogen spørgsmål, så skriv en kommentar eller en mail…🙂

– Alle opskrifter er til to personer

Pastasalat med kylling
– Pasta (100-150 gram)
– Blandet salat
– Cherrytomater i halve
– Majs
– Agurk i tern
– Kylling i tern (ca. 300 gram)
– Feta (prøv den der hedder PUCK)
– Rød peber i små stykker

Kog pastaen og lad den køle af, bland salaten og steg kyllingen. Jeg krydrede kyllingen med lidt tex-mex krydderi.
Tilsæt pasta og kylling (lad den lige køle lidt af)
Server evt. feta i en skål ved siden af

Vi fik en super lækker pestodressing til, eller jeg gjorde, kæresten kan ikke li’ pesto så jeg lavede yndlingsdressingen til ham, som du finder opskriften på her

Pestodressing
– Pesto (en god almindelig pesto)
– A38, yoghurt, creme fraice (brug hvad du har)

Bland ca. 2 dl yoghurt (eller andet) med ca. 2 spsk pesto… Smag dig frem

Det er en super nem opskrift, og det smager skønt til kylling…

Boller i karry
– 500 gram hakket kalv-og flæsk
– 1 finthakket løg
– Salt og peber
– 1 æg
– Mælk og hvedemel (jeg prøver mig altid frem, men brugte vel ca. 1 dl. mælk og ½ dl. mel)
– Karry
– Smør og olie
– 3 dl mælk
– Jævning (vand og marizena)
– Ris

Bland farsen og lad den trække ca. 30 minutter.
Sæt vand over i en gryde med en stor overflade. Rør farsen igennem og kog ca halvdelen af farsen. Brug en spiseske og lav små kødboller, ligesom når du laver frikadeller.
Lad den koge ca. 10 minutter, tag dem op med en hulske, læg dem i en tallerken og kog det næste hold.
Til sovsen; Brug en lidt større gryde end du normalt bruger til sovs (der skal jo være plads til kødbollerne)
Smelt smør og tilsæt lidt olie. Tilsæt karry (jeg brugte ca 3 tsk) og lad karryen “brænde” af.
Tilsæt mælk og lad det koge lidt.
Tilsæt lidt af vandet som du kogte kødboller i (ca. 1½ dl)
Jævn sovsen og tilsæt 2/3 af kødbollerne. Kog igennem i ca. 2 minutter.
Server med ris og evt. bønner eller broccoli.

– Resten af kødbollerne bruger jeg i en tomatsovs med pasta, hvis enten kæresten eller jeg er alene hjemme.

 

Karbonader med stuvet grønærter og gulerødder
Svine eller kalvefars (300 gram)
– 1 æg
– Rasp eller mel
– Salt og peber
– Kartofler
– Mælk (3 dl)
– Salt og hvid peber
– Jævning (vand og marizena)
– Grønærter og gulerødder på dåse (friske er KLART at foretrække, men det orkede jeg ikke og sæsonen er ikke rigtig til det)

Form farsen til to bøffer. Tag to dybe tallerkner, put mel/rasp i den ene sammen med salt og peber. I den anden piskes et æg.
Ved bøffen i først æg og derefter mel/rasp. Steg på en pande i ca. 8-10 minutter på hver side.
Kog kartoflerne.
Sovsen; Varm mælken op i en gryde og jævn den. Tilsæt salt og hvid peber. Tilsæt grønærter og gulerødder når kød og kartofler kun mangler et par minutter.
Smag til.

Bon appetit!

Skriv et svar

