Long time, no see…

Posted: 6. marts 2010 in Mad
Tags: , ,

Ja, jeg har lige haft en par dage væk fra bloggen, men det var nu med god grund…
Jeg har nemlig en bacheloropgave hængende over mit hovede og den skal altså afleveres den 1. maj…

Pyhh!! Så den har jeg lige brugt lidt tid på og det begynder nu at ligne noget…

Ellers har jeg slappet af, ryddet op med kæresten, diskuteret møbler (vil gerne begge have nye møbler til soveværelset.. Og lavet mad… 🙂

Jeg har lavet enebærgryde som virkelig blev en succes.. Og igår stod den på hjemmelavede burgere… Det synes jeg ligesom jeg var i humør til og kæresten er ret glade for dem…
Igår var en ret god maddag alt i alt.. Jeg har levet nogenlundet sundt i hvert fald…
Fik en SKØN pastasalat med kylling, som jeg skal have resten af i dag.. Skøn frokost.. Og det er så enkelt…
Dette er mine yndlingsting i en pastasalat:

– Kylling (stegt kyllingebryst med enten krydderier eller thai-marineret)
– Pasta (helst penne)
– Blandet salat, jeg er ikke så glad for iceberg, så jeg køber oftest lidt blandet
– Rød peber, løg, agurk, cherrytomat og majs
– PUCK feta.. Det er seriøst den bedste feta man kan få og jeg spiser ikke andet
– Hjemmelavet dressing (paprika og hvidløg)
– Pinjekerner eller græskarkerner hvis jeg har nogen

Man går aldrig galt i byen med en pastasalat og jeg glæder mig allerede til den jeg skal have her om et par timer…
Tilgengæld kunne jeg nemt være gået galt i byen med den Enebærgryde jeg havde sat mig for..
Men det gik faktisk godt..
Jeg fik desværre ikke taget nogen billeder, så hvis i har lyst må i kigge på arlas hjemmeside…
Den kan jeg forresten virkelig anbefale.. Der er så mange gode opskrifter, og helt ærligt, så ville jeg da også helst spise deres Enebærgryde.. Men nu var mit forsøg jo at lave en fedtfattig version…

Fedtfattig Enebærgryde a la Lutinlive:
1 tykkam
– 2 gulerødder
– 3 persillerødder
– 2 fed hvidløg
– enebær (4-6 stk)
– salt og peber

Sauce:
– enebær (6-8 stk)
– 1 tsk rosmarin
– 2 dl suppe/fond fra kødet
– 3 dl mælk
– 2 dl cremefraice 9% eller jersey fraice 6%
– mel
– kulør og jævning
– salt og peber

Jeg valgte at koge kødet, både for at spare kalorier og for at få en god fond..
Jeg serverede enebærgryden med kartoffelmos (almindelig)..

Fremgangsmåde:
Krydder kødet med salt og peber og brun det af i en gryde.
Tilsæt gulerødder, persillerødder, hvidløg og enebær og lad det få lidt varme.
Tilsæt vand så det dækker køddet og lad det koge i ca 50 minutter pr kilo.
Når kødet er færdig, tages det op og ligges på et skærrebrædt. Suppen sies og lad det så stå og køle af.

Kødet skærres ud i stykker ( ca 1 x 3 cm) og brunes igen i en gryde sammen med rosmarin og enebær.
Det skal bare lige varmes, da det allerede er tilbredt.
Tilsæt suppe og mælk og lad det koge lidt.
Tilsæt herefter cremefraice der er rørt op med lidt mel eller majsstivelse (for at det ikke skiller).
Lad det koge i ca 15 min og tilsæt evt jævning og kulør.
Smag til, og server med kartoffelmos..

Håber i prøver min opskrift, for jeg var virkelig imponeret og det samme var kæresten. Han er ret vild med “originalen”, men han kunne virkelig godt lide det.
I orginalopskriften er der brugt svinekød i små stykker, men jeg synes den fungerer godt med kalvekød. Jeg brygte ca 1,2 kilo tykkam til suppen, men kun ca ½-delen til enebærgryden (og der var rester)..
Man kunne sagtens bruge andet kød, bov ville sikkert også være fint.
Mit kød blev meget mørt, så resten af kødet bliver marineret imorgen og brugt til wraps…

God weekend – Lutinlive

Skriv et svar

