Overskudsdag

Posted: 22. februar 2010 in Mad
Tags: , ,

Idag har været en rigtig god dag…

Kæresten og jeg har begge haft fri, så vi har nydt at have dagen sammen… Det er så dejligt, især fordi han jo har arbejdet hele weekenden…

Det gode humør har medført lidt overskud, og det besluttede jeg mig for at udnytte..
Jeg fik lavet en ordentlig omgang frikadeller og bagt boller… Så nu er fryseren fyldt…
Jeg elsker at have sådan noget som frikadeller i fryseren, for det er rart til de dage hvor jeg intet overskud har…🙂

Nå men bollerne blev den gode gamle opskift på havregrynsboller, men med en lille ændring (lidt mindre havregryn)..
Kæresten ville virkelig gerne at jeg bagte boller, men han var i humør til noget der var knap så grovt, så jeg lavede dem… De blev super gode og som altid hyggede jeg mig med at eksperimentere…
Ligger lige den “nye” opskrift her…

Havregrynsboller:
– 120 gram havregryn
– 50 gram gær
– 600 gram mel
– 4,5 dl lunken vand
– 0,5 dl creme fraice
– 0,5 dl olie
– 1 tsk salt
– 1 tsk sukker
– Mælk eller æg til pensling

Gæren røres ud i vandet. Olie, creme fraice, sukker og salt tilsættes og der røres lidt.
Havregryn tilsættes og røres godt i.
Tilsæt mel og ælt dejen. Lad den hvile i minimum 30 minutter, men gerne længere. (Jeg lod min hæve i 1 time).
Efter hævning æltes delen igennem og formes til boller. Jeg fik ti store boller, men kunne nok sagtens have fået 15 i en fin størrelse.
Lad bollerne efterhæve i 30-45 minutter og bag dem i ved 220 grader i ca. 15-20 minutter.
Velbekomme…

Håber i kan bruge mine opskrifter…
Nu vil jeg gå ud og lave æblesmør, for kæresten har spist det sidste og han er helt vild med det…
Jeg synes virkelig i skal prøve at lave det…

I aften står den på risotto med spinat og røget laks.. Har noget virkelig lækkert røget laks som jeg har fået af min far, som jeg tror vi være rigtig godt til min risotto.. Og så er det ved at være noget tid siden vi har fået det sidst…

Fortsat god mandag

Skriv et svar

