Hjemmelavede burgere med fritter og dip

Posted: 27. januar 2010 in Mad
Tags: , , ,

Pyhh jeg er mæt…
Iaften har vi fået hjemmelavet burger og det var simpelthen så lækkert.. Og meget mættende..
Jeg brugte de burgerboller som jeg før har brugt, som er lavet af den dej jeg bruger til havregrynsboller. De er simpelthen så gode, at jeg lige lavede 4 mere idag, da jeg bagte.

Hjemmelavede burgere med fritter og dip (2 personer)
– 2 burgerboller (store)
– 2 store, flade bøffer af magert oksekød
– Fintsnittet salat
– Fintskåret rød peber
– Løgringe
– Gouda (2 skiver)
– Ketchup
– Dip/dressing (opskrift kommer længere nede)
– 6 kartofler (vasket og skåret i skiver)
– Olie, salt, hvidløgspeber og rosmarin

Kartoflerne vaskes, skrælles og skærres i skiver. Krydres med olie, salt, peber og rosmarin. De skal have ca. 20 minutter i ovnen. Når de er røget i ovnen, formes bøfferne og steges på panden.
Bollerne skæres over og lunes i ovnen.
Når bøfferne er stegt, ligges osten ovenpå. Kartoflerne og bollerne tages ud af ovnen.
Underbollen ligges på tallerkenen, og dippen smørres på. Salat, rød peber og bøffen kommer ovenpå.
Ovenpå bøfferne kommer løgringe og evt. lidt ketchup og dip.
Kartoflerne og dip serves ved siden af.
– Jeg vælger at spise min burger uden en overbolle, da jeg ikke spiser så mange kulhydrater, men det står selvfølgelig frit for.

Dip:
– Mayonaise (10 gram)
– Creme fraice (1-2 dl)
– Paprika (ca. 1-2 tsk)
– 1 fed hvidløg (presset)
– Salt, peber og tikka masala-krydderi (1 tsk)

Mayonaisen blandes med paprika, tikka-masala krydderi, salt, peber og presset hvidløg.
Derefter tilsættes creme fraicen og det hele røres godt sammen.
Sæt det i køleskabet i ca. en halv time og smag til derefter.
Server til burgere, fritter og til chips.

 

Kommentarer
  1. Rebecca siger:

    Jeg har også MANGE andre jeg skal ha’ læst.😛 Det her var kun de bøger fra biblioteket af. Har hele House of Night-serien stående + div. andre bøger, jeg ikke har fået læst endnu. Men glæder mig til at gøre det🙂

  2. […] Vi fik en super lækker pestodressing til, eller jeg gjorde, kæresten kan ikke li’ pesto så jeg lavede yndlingsdressingen til ham, som du finder opskriften på her […]

  3. […] er bl.a. mange der søger på Hjemmelavede burgere med fritter hvilket i kan finde […]

  4. UHmm, det er længe siden jeg har fået en rigtig god burger🙂

    KH
    Birthe

Skriv et svar

