Bagte kartofler med fyld..

Posted: 26. januar 2010 in Mad
Tags:

I aften har vi fået bagte kartofler med fyld.. Og nøj hvor var det godt.. Og kaloriefattigt egentlig…

Der var 150 kalorier i en halv kartoffel og jeg fik kun 3 halve.. Og så var jeg mæt!

Nå men her er opskriften, synes helt klart i skal prøve..

Bagte kartofler med fyld (2 personer)
– 3 bagte kartofler
– 1 løg
– 2 fed hvidløg
– 100 gram skinke eller bacon (jeg brugte røget skinke, men det kan være svært at finde)
–  2 dl mælk
– 1 dl cremefraice eller fromage frais
– salt, peber, paprika
– 100 gram revet ost

Kartoflerne skubbes og vasket (så meget at skindet kan spises). Derefter pakkes de ind i alufolie/staniol og bages i 1-2 timer ved 200 grader, men det må gerne få længere.
Når de er bagt, tages de ud af ovnen og køle i ca 10-15 minutter. Det skal være sådan at man kan holde ved dem.
Imens kartoflerne køler, kan du lave fyldet.
Steg skinken og løg i en pande. Tilsæt mælken og skru ned for varmen. Tilsæt hvidløg (jeg river dem fint, men eller bare presset). Hvidløg må ikke få kraftig varme, da det gør dem bitre, så dette gør at de undgår den hårde varme.
Lad det småsmire lidt, imens du skærer kartoflerne ud i halve og skraber “kartoffel-kødet” ud. Det skal være sådan at der stadig er lidt kartoffel i, da fyldet skal tilbage i bagefter.
Put “kartoffel-kødet” i en skål og rør det med cremefraice, salt, peber og paprika (jeg brugte ca. 2 tsk paprika).
Tilsæt herefter skinke-sovsen og rør det godt sammen. Jeg tilsatte også lidt majs fordi jeg havde lidt tilovers fra en salat, men det kan evt også serveres med en god salat til.
Fordel fyldet og put revet ost henover. Bag dem i oven igen i ca. 15 minutter, grill dem evt lidt til sidst…

Bon appetit!

Kommentarer
  1. […] mad – Let at lave”, som lidt er min mad-bibel… Til aftensmad har vi fået Bagte kartofler med fyld, som er skønt på en søndag, hvor man ikke orker […]

  2. […] Bagte kartofler med fyld er her […]

Skriv et svar

