En dag i hyggens tegn…

Posted: 21. december 2009 in Bøger..., Mad, Tanker
Tags: , ,

I dag har været en rigtig fin dag…

Jeg sov længe og nød det i fulde drag…
Jeg har været på biblioteket og lånt en masse gode bøger, som jeg glæder mig til at læse henover julen…
Jeg har bagt boller og franskbrød…
Jeg haft besøg af min søde ven Søren og haft en rigtig hyggelig eftermiddag med ham og min kæreste…
Jeg har lavet æblesmør…
Jeg har købt ind til at lave småkage-dej i aften.. Så er de nemlig klar til imorgen, når mine svigerforældre kommer på besøg…

Æblesmøret er noget jeg synes alle burde prøve at lave… Det er simpelthen så nemt, så her kommer opskriften lige..
Det er en opskrift fra BoligLiv, men den er lidt ændret…

Æblesmør á la Lea
(I denne portion er der til ca 5-6 glas)

– 2 kilo skrællede æbler (vægten er efter de er blevet skrællede)
– 800 gr sukker
– 500 gr brun farin
– 2 citroner
– 3 dl sultana rosiner
– 2 spsk stødt kanel

Æblerne vaskes og skæres i stykker. De skal ha fjernet kernehuset og skæres ud, men skrællen skal ikke nødvendigvis fjernes, så brug ikke energi på det.
Æblerne koges til mos sammen med saften fra de to citroner.
Når æblerne er kogt godt ind, tilsættes kanel, sukker og rosiner. Lad det koge det i 5-15 min.
Find en skål frem og sæt en si/finmasket sigte henover og put 1/4 af mosen ned i sigten og tryk det igennem sigten, så man får en pure.
Dette skal gøres af ca. 4 gange og man skal lægges lidt kræfter i.
Hvis puréen er lidt for tynd, puttes den op i gryden igen og koges lidt.
Når den har en fin og lind konsistens hældes den på nyskoldede glas og sættes i køleskabet.

– Æblesmør er super godt på nybagt brød eller fx pandekager… Håber i prøver det…!

Kommentarer
  1. […] Så kom opskriften på æblesnegle.. Det lyder måske som noget underligt noget, men egentlig er det en hybrid imellem kanelsnegle, boller og æblesmør.. Opskriften på æblesmør kan du finde her […]

Skriv et svar

