Flodkongen

Posted: 20. december 2009 in Bøger..., Film
Tags: , , ,
Flodkongen af Alice Hoffman

Nu kommer den længe ventede anmeldelse af Flodkongen.
Bogen er skrevet af Alice Hoffman, er udgivet i 2000 og er 259 sider lang.

Dette er helt klart en af de korteste bøger, som jeg har læst i senere tid, men det lagde jeg faktisk ikke mærke til.
Flodkongen handler primært om 4 personer, der alle bor i byen Haddan. Haddan ligger i Massachusetts.
I byen ligger Haddanskolen, som er kostskole for de rige og de få enkelte der er så heldige at få et stupendie.

I mere end hundrede år har Haddanværet delt i to lejre, næsten som om der gik en usynlig linie gennem byen, med de lokale på den ene side og dem der går på Haddan-skolen på den anden. Dette ville nok være fortsat hvis ikke to nye elever og en ny lærerinde begyndte på skolen.

De to teenagere; Carlin og August møder hinanden på vej til skolen og da de begge er anderledes end de andre elever på skolen, finder de sammen i et venskab. 

August bliver forelsket i Carlin, men hun er ikke interesseret i ham, og bliver istedet kæreste med en anden fyr fra skolen. Efter et skænderi drukner August sig i floden.

Carlin er fortvivlet og får hjælp af den unge lærerinde, Betsy, der snart skal giftes med en af skolens lærere.
Snart dukker den lokale politimand, Abel Grey, op for at undersøge omstændighederne omkring Augusts død.  Dødsfaldet stemples som selvmord, men hverken Betsy eller Abel tror ikke på den teori.

Bogen er efter min mening rigtig fin.
Den er rigtig godt skrevet og jeg er vild med Alice Hoffmans sprog. Karaktererne er godt beskrevet og selv små “roller” er stadig af betydning. Man danner sig et godt billede af, hvordan byen ser ud og hvordan de folk der bor der, oplever deres liv.

Jeg kan godt lide bogen og derfor er jeg nu gået igang med endnu en af Alice Hoffmans bøger. Det er karaktererne og sproget, der gør at jeg holder af bogen, men jeg må indrømme at jeg ikke havde noget problem med at ligge den fra mig, som jeg fx har haft med Twilight-serien, Harry Potter eller Stieg Larssons Millenium-triologi…

Alt i alt en rigtig fin bog, og kan klart anbefales hvis man elsker en god og velskrevet beskrivelse af liv, mennesker og deres indbyrdes færden.

– Bogen er desuden blevet filmatiseret og hedder “The River King”

Skriv et svar

