Juleferie og besøg

Posted: 15. december 2009 in Bøger..., Mad
Tags: , , ,

Først vil jeg gerne understrege at jeg er super glad for at folk læser min blog…

Da jeg tjekkede den her til morgen, kunne jeg se at jeg havde haft 14 besøgende…
Ja det lyder måske ikke af meget, men jeg er glad for det…

Så mangler vi bare at folk begynder at skrive en kommentar eller to, så er jeg glad… 🙂

Nå men i dag, er den første dag i min juleferie… Og jeg nyder det i fulde drag… Kom nemlig til at være oppe til kl 4 i nat og blev derfor først nogenlunde vågen igen klokken 12…

I dag er planen at jeg skal have besøg og jeg skal læse Flodkongen færdig… Mangler kun 12 sider… 😀

Min kusine kommer på besøg og vi skal have “Stegt thai-laks med risotto og stuvet spinat”…
Det smager fantastisk… Jeg har en basis-marinade som er lidt østen-inspireret… Laksen kommer i en frysepose sammen med soya, balsamico, honning, tørret chili og nogen gange putter jeg lidt forårsløg og lidt ketchup i… Bare for lidt ekstra smag…

Nå men det marinerer i minimum 15 min…
Risottoen er nem, meget nemmere end man tror… Det er min overbevisning at når man først har lavet risotto rigtigt en gang, så kan man finde ud af det og glemmer det ikke igen…

Min basis-risotto er SÅ nem og den kan peppes op med alt muligt… Jeg serverer den oftest når jeg får laks eller kylling, men på budget er den også super god med lidt bacon i og et par dampede bønner…

Risotto;
150-200 gr risotto-ris
1 liter bouillon
1 hakket løg
Evt. 100-200 gr snittede champignon
1-2 dl revet parmasan

 Hak løg (og evt. champignon) og svits dem i en gryde. De skal blive klare, ikke brune.

Løg og champignon

Tilsæt ris og lad dem stege i et minuts tid sammen med løg.

Ris tilsættes

Tilsæt herefter 2 dl bouillon.

Tilsæt herefter 1-2 dl bouillon, hver gang bouillonen er næsten opsuget. Dette tager ca. 18-20 min.
Smag til med salt og peber, tilsæt parmasan.

– Jeg har fundet ud af at man sagtens kan bruge de dejligt billige grødris istedet for risotto-ris. Disse ris er oftest meget dyrere og de kan være svære at finde. Så jeg bruger faktisk ikke andet end grødris længere. Desuden er det super godt, at have lidt ekstra parmasan til at putte ovenpå.

Spinaten kan købes som stuvet, men jeg foretrækker at lave det selv. Det er nemt og det eneste man skal bruge er spinat, salt og fx cremefine. Jeg bruger cremefine, da det er tyk i konsistensen og spinaten godt kan blive lidt vandet, når man bruger frossen (som jeg gør)..
Damp spinaten, som beskrevet på posen og hæld vandet fra.. Tilsæt cremefine og salt og lad det koge et minuts tid..

Så egentlig er det en nem ret. Mariner laksen i 30 minutter, hak løg og lav risottoen i mens laksen steger på panden og spinaten dampes og koges med cremefine. Det er nemmere end man tror og jeg anbefaler det virkelig…!!

Opskriften er til 2 personer og hvis der er nogen spørgsmål, så skriv endelig…!! 🙂

Kommentarer
  1. […] aften står menuen på risotto, og du kan finde en opskrift på min basis-risotto, lige her.. Dette er en helt skrabet udgave og jeg plejer dog at bruge hvidvin, når jeg har noget… Jeg […]

  2. […] godt ville lave risotto til ham og selvfølgelig vil jeg da det.. Du kan finde min basisopskrift her (uden hvidvin). Jeg laver risotto ret ofte, nedenunder her, kan i se et billede, af en ganske […]

  3. […] skindsiden. Vi fik bønner til og masser af parmasan Jeg lavede min basisrisotto, som du kan finde her. Risotto er skøn mad, som kan varieres i det uendelige.. Like this:LikeBe the first to like this […]

  4. […] Tirsdag: Frikadeller med tzatziki, salat og nye kartofler Onsdag: Kyllingelasagne Torsdag: Risotto med spinat Fredag: Pastasalat med kylling Lørdag: Stegt kylling med kartofler og salat Søndag: […]

  5. […] blev lavet ligesom denne risotto, bare uden champignon og så med 50% perlespelt der var blandet sammen med risene. Jeg stegte også […]

Skriv et svar

