Så står den på nudler

Posted: 9. december 2009 in Mad
Tags:

Fik lige lyst til at lave wokmad til mig og min kæreste.. Eller wokmad er så meget sagt, da min wok er røget ud, så egentlig er det bare…mad….

Nå men det er en skøn ret… Den er meget cremet af en wokret af være, men det elsker jeg!
Nå men her kommer opskriften… Bon Appetit!

Til 2 personer:

200-300 gr. kylling, svinekød eller oksekød
66 g. nudler (svare til 1/4 af sådan en pakke tørrede nudler)
300 gr. grøntsager, enten frisk eller frosne
Olie
Soya
Balsamico
Tørret chili
Mælk (ca. 2 dl)

Start med at marinere kødet i soya, ketchup, balsamico og ketchup. Dette skal helst stå og trække i minimum 15 min, men kan sagtens stå et par timer. Det nemmeste er at bruge en frysepose og blande det hele deri.. Der er ingen mængde, da jeg plejer bare at putte lidt i, hold dog igen med balsamico.
Når kødet har marineret steges det i en smule olie, brug ikke så meget, da det til dels steger i marinaden.
Når kødet er stegt tages det af wokken/panden og nudlerne sættes over. Kog dem som det står beskrevet på pakken.
Imens nudlerne koger, steges grøntsagerne i den samme pande som kødet. Alt afhængigt om man bruger frosne eller friske grøntsager, skal de have 3-7 minutter.
Når grøntsagerne er færdige, tilsættes kødet.
Dette blandes og der tilsættes lidt ekstra soya og balsamico.
Lad dette stege i ca 1 min og tilsæt mælken.
Efter at vandet er hældt fra nudlerne tilsættes de kød og grøntsagsblandingen.
Lad det hele koge 1-2 minutter, tilsæt evt. lidt ekstra balsamico eller soya, og mere mælk.

Jeg er vild med balsamico, og elsker det i denne ret.. Men det er selvfølgelig en smagssag om hvor meget man bruger.. Desuden synes jeg at spinat er super godt som en af grøntsagerne.. Når det skal gå hurtigt tager jeg en frossen wokblanding, men ellers er det super godt med friske grøntasager.. Jeg plejer at bruge peberfrugt, bønner, sukkerærter, bønner, løg, champignoner og hvad jeg ellers lige har lyst til..

Nu vil jeg smutte i køkkenet og lave det… Tager heldigvis kun 5 min…

Skriv et svar

