Den længe ventede kage…

Posted: 30. marts 2011 in Mad
Tags:, , , ,

Så kommer indlægget om min oplevelse med mmf, billeder og selvfølgelig de opskrifter som jeg brugte…
Det er en jungle derude i forhold til opskrifter, materialer og hjælpemidler, men jeg klarede mig med det mest fornødne..

Dette var hvad jeg brugte:
- Gummi-underlag/bagemåtte
- Skål der kan gå i microovn
- Kagerulle
- Marizena
- Skumklude til duster
- Kniv
- Tandstikker

Ja jeg tror faktisk det var det..
Jeg startede ud med at bage kagen dagen før. Jeg bagte den skønne chokoladekage, og dens densitet viste sig at være skøn…
Som første gangs-pynter, vil jeg anbefale en lige så tæt kage.. Alt andet kan godt blive en udfordring, når man skal dække kagen og pynte den.

Kagen

Den bedste chokoladekage – uden chokolade
- 230 gram smør
- 1,75 dl cacao (og her taler vi altså rigtig cacao, ikke nesquick)
- 1,3 dl kaffe
- 400 gram sukker
- 3 æg (hvis de er små, så tilføj en ekstra æggeblomme)
- 240 gram mel
- 2 tsk bagepulver
- 2 tsk vaniliesukker

Bland mel, vaniliesukker og bagepulver i en skål og sæt det til side..
Varm sukker, kaffe, smør og cacao i en gryde og lad det simre i et par minutter.. Det skal ikke koge, det skal bare varmes igennem.. Tag det af varmen og lad det køle imens æggene piskes..
Pisk æggene i et par minutter og tilsæt halvdelen af mel-blandingen. Dette piskes igennem og chokolade-blandingen tilsættes imens der piskes..
Derefter piskes resten af mel-blandingen..
Her kan der evt. tilsættes hakket chokolade eller nødder, hvis man har lyst til det..
Hvis ikke, så hældes dejen i en smurt springform og bages i ca. 40 minutter..
Tjek kagen med fx. en gaffel efter ca. 30 minutter…

Når jeg bager i en springform, så lægger jeg bagepapir i bunden og smører kun siderne, men i kan jo gøre som i lyster…
God fornøjelse med kagen, jeg håber virkelig i prøver den..

Fyldt og opsmurt kage

- Dagen efter blev kagen skåret over på midten. Den blev fyldt med chokolade frosting og derefter dækket af det samme.
Den røg så på køl, imens kan man fx lave blomster.
Chokolade frostingen var skøn og kan virkelig anbefales!!

Chokolade frosting
4 ½ dl flormelis
1 1/4 dl kakao
90g smør
2/3 dl mælk
1½ tsk vanillesukker

Smørret skal have stuetemperatur, og det kan evt. varmes let i microbølgeovn ell. over vandbad. Alle ingredienser blandes til en ensartet masse. Cremen kan bruges med det samme ell. fryses til senere brug.
(Smørret i opskrifterne kan erstattes af Kærgården ell. lign., men så vil det ikke stivne helt så meget, som med alm. smør.)

Opskriften fandt jeg inde hos Kagemor, som har en FANTASTISK side!!
Hun har været så skøn at lægge en masse gode råd og opskrifter ud, og den side var et must for mig, da jeg skulle prøve det her første gang.
Hun havde bl.a. også den opskrift jeg brugte på MMF.

MMF
15 marshmallows
2 spsk. olie -smagsneutral
4 spsk. vand
Ca. 1½ pk. flormelis

Marshmallows, olie og vand kommes i en skål. Det varmes i en microbølgeovn og skal have til de er “puffet” op. Det skal smelte men ikke skifte farve.
Det tages ud og røres lidt igennem. Derefter blandes flormelis i lidt efter lidt. Jeg brugte bare en ske til at blande det med. Det kan dog blive lidt hårdt, så hvis du ikke er så fysisk stærk, så brug evt en røremaskine eller almindelige dejkroge på en håndmixer.
Derefter blander flormelis i, til det er sejt, og hverken ske ell. dejkroge kan mere.
Så tages det ud på bordet og æltes rigtig godt igennem med flormelis, til dejen minder om modellervoks.
Det skal ikke blive for tørt og må gerne klistre lidt.

Skumfiduser, olie og vand

Først varmes skumfiduser, vand og olie.

Massen røres med flormelis

Når det hele er “puffet” op, røres massen sammen med flormelis, lidt efter lidt.
Når du ikke rigtig kan rører mere i, så hældes den ud på bagemåtten og æltes.
Til sidst ser den således ud:

Færdig mmf

Dette kan opbevaret i 1-2 måneder i et køkkenskab.

Og da kagen var klar og mmf’en lavet, var det tid til den helt store udfordring: Der skulle lægges “låg” på.
Mmf’en blev lagt på bagemåtten, der først var dustet med marizena

Duster og bagemåtte

Og så blev den rullet ud og lagt henover kagen. Dette krævede lidt hjælp.
Og tre omrulninger af mmf’en.
Men til sidst, med min mors hjælp lykkedes det.
Hun løftede kagen ind under, imens jeg løftede den udrullede mmf.

Pyhh...

Og så skulle der glattes.

Set oppefra

Og så skulle den skæres til.

Uden pynt..

Så manglede der kun pynten.
Den blev lavet af lyserød mmf, som jeg havde farvet med frugtfarve.

Blomster

Og så skulle den pyntes..

Kanten blev pyntet

Og så blev toppen pyntet.

Var ret tilfreds med resultatet…

Uhmm..

Og heldigvis smagte den også rigtig godt….

Alt i alt var jeg rigtig glad for kagen og af en allerførste gang, var jeg da rigtig stolt :-)
Og det var også rigtig hyggeligt, så det er helt klart noget jeg skal prøve igen!!
Allerede om et par uger, skal jeg prøve at lave en til kæresten, da han har fødselsdag.. Den bliver nok ikke så tøset :-)

Skriv et svar

